Prelatens meddelande (19 juni 2020)

På Jesu hjärtas högtid säger Msgr Fernando Ocariz att vi kan be Herren om ett milt och ödmjukt hjärta så att många människor kan hitta vila och tröst i oss.

Rom den 19 juni 2020

Mina kära barn: må Jesus bevara er!

Tillsammans med hela Kyrkan betraktar vi idag Jesu heliga hjärta. Det är en dag då vi återigen kan låta oss överraskas av att Gud på ett förunderligt sätt ville komma oss människor så nära, att han ville bli en av oss. Hans hjärta är likt våra hjärtan på många sätt. Jag tänker på den tröst som finns i Herrens ord: ”Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ” (Matt 11:29).

Jesus vill att vi ska ha sann frid, lugn och ro mitt i varje dags vändningar. Han visar oss hur: om vi liknar honom mer och mer och har hans ödmjuka och milda hjärta. Den helige Josemaría skrev: ”På samma sätt som med de tolv kan Herren påminna oss, och han gör det ständigt, om att exemplum dedi vobis, jag har givit er ett exempel. Jag har gjort mig till en tjänare för att ni, med ett milt och ödmjukt hjärta, skall kunna tjäna alla människor” (Guds vänner, nr 103).

Låt oss be Herren att ge oss ett hjärta som hans. Detta kommer att få oss att ”vila i vår själ” och få dem vi har nära oss att vila i sina själar. Vi kan också tacka för så mycket tjänstvillighet som vi har sett de senaste månaderna, ofta på mycket nära håll.

Vi kanske ofta idag kommer att tänka på den bönesuck som den helige Josemaría upprepade: Cor Iesu sacratissimum et misericors, dona nobis pacem. Vi vänder oss till hans barmhärtighet för att be om frid och fred för människor, för Kyrkan och för världen. Vi ber honom också att få ett slut på pandemin, som forfarande förorsakar lidande för så många människor. Vi vänder oss till jungfru Maria. Hon är barmhärtighetens moder och fredens drottning.

Med all min tillgivenhet välsignar jag er.

Er fader