Hur skrevs de första evangelierna?

De fyra evangelierna har apostoliskt ursprung. Artikeln har förberetts vid Navarras Universitet.

• "Kyrkan har beslutsamt och utan att tveka, hållit fast vid och håller fast vid, att de fyra kanoniska evangelierna, vilkas historiska fakta hon utan betänkligheter bejakar, på ett tillförlitligt sätt skildrar vad Jesus Kristus, medan han levde bland människorna, verkligen gjorde och förkunnade" (Vatikankonciliet II, Dei Verbum , 19)

► Dessa fyra evangelier "har apostoliskt ursprung, ty vad apostlarna enligt Kristi befallning predikat, det har senare, under den Helige Andes ledning, de själva och apostoliska män skriftligt överlämnat till oss som fundament". ( ibid 18)

► Forntida kristna författare förklarade hur evangelisterna skapade sina verk. St. Ireneus, till exempel, säger: "Matteus författade ett evangelium bland hebreerna på deras språk samtidigt som Petrus och Paulus förkunnade evangeliet i Rom och grundade församlingen där. Efter deras död överlämnade Markus, Petrus lärjunge och tolk, en nedteckning av Petrus förkunnelse till oss. Lukas, Paulus följeslagare, samlade i en bok det evangelium som Paulus förkunnade. Även Johannes, Herrens lärjunge som vilade vid hans bröst framlade sitt evangelium medan han vistades i Efesos i Asien (Ireneus, Mot heresierna III:1:1. Citeras också av Eusebios i Kyrkohistoria V:8:2-4).

Liknande kommentarer kan man finna hos Papias av Hierapolis eller Clemens av Alexandria ( Eusebius av Caesarea, Kyrkohistoria 3, 39, 15:6, 14, 5-7): evangelierna skrevs av apostlarna (Matteus och Johannes) eller av lärjungar till apostlarna (Markus och Lukas), men de hade alltid samlat förkunnelsen av evangeliet från apostlarna.

•Moderna exegeter har med hjälp av detaljstudier av evangelietexterna förklarat denna process på ett mer detaljerat sätt:

► Vår Herre Jesus Kristus sände ut sina lärjungar inte för att skriva utan för att predika evangeliet.

► Apostlarna och de apostoliska kommuniteterna gjorde så, men för att underlätta arbetet med evangelisationen, nedtecknade de en del av denna undervisning.

► Slutligen, i det ögonblick, när apostlarna och andra i deras generation började försvinna, "har de bibliska författarna redigerat de fyra evangelierna, genom att de valde ut en del av det myckna, som var muntligt eller redan var nedtecknat, och reducerade en del till en sammanfattning och förklarade några saker med beaktande av den situation kyrkorna befann sig i". ( Dei Verbum , 19)

Därför kan man säga, att de fyra evangelierna är trogna mot apostlarnas förkunnelse om Jesus och även, att deras förkunnelse är trogen mot vad Jesus sa och gjorde. På så sätt kan vi säga, att evangelierna är trogna mot Jesus.

► Titlarna de antika kristna författarna ger dessa texter "Apostlarnas minnen", "Kommentarer, Ord om vår Herre" (St. Justinus, Försvarsskriften för den kristna religionen 1,66; Dialog med Trifon , 100) stöder denna uppfattning.

► Med dessa evangelier har vi tillgång till det, som apostlarna förkunnade om Jesus Kristus.