Benediktus XVI:s tal inför deltagarna i Incontro UNIV 2006

Den helige faderns tal till studenterna som har deltagit i kongressen UNIV-2006 i Rom.

Kära vänner:

En hjärtlig hälsning till alla er som genom att följa en mångårig tradition har kommit till Rom för att uppleva den stilla veckan och delta i det internationella mötet UNIV. Som man kan se tillhör ni åtskilliga länder och är flitiga deltagare i den undervisning i kristen lära som Prelaturen Opus Dei genomför i er hemort. Välkomna till detta möte och tack för ert besök. Jag hälsar i synnerhet er prelat biskop Javier Echevarría, liksom er unga representant och vill uttrycka min tacksamhet för er uppskattning.

Er närvaro i Rom, den kristna världens hjärta, ger er tillfälle under stilla veckan att närvara vid påskmysteriet. Det tillåter er att möta Kristus mer innerligt, genom att betrakta Hans lidande, död och uppståndelse. Som jag har skrivit i Messaggio per la XXI Giornata Mondiale della Gioventù, är det Han som leder era steg, era universitetsstudier och era vänskapsförhållanden i vardagens myller. För var och en av er, liksom för apostlarna, kan det personliga mötet med Mästaren, som kallar er vänner (jfr Joh 15:15), vara början av ett fantastiskt äventyr: att bli en apostel bland era jämnåriga för att leda dem till samma erfarenhet av vänskap med Gud som blivit Människa, med Gud som blivit min vän. Glöm aldrig kära ungdomar att genom mötet och vänskapen med Jesus beror, när allt kommer omkring, er och vår allas lycka.

Kongressens tema Kulturen och massmedia som ni håller på att fördjupa er i, finner jag mycket intressant. Tyvärr måste vi konstatera att teknologin och massmedia i vårt samhälle inte alltid gynnar personliga relationer, ett uppriktigt samtal och vänskap människor emellan eller det inre förhållandet till Gud. Jag vet mycket väl att vänskapen och kontakten med andra, i synnerhet era jämnåriga, betyder mycket för er. Ni skall se Jesus som en av era allra käraste vänner, ja, till och med den förste. Ni kommer att få se hur vänskapen med Honom närmar er era medmänniskor och leder till uppriktiga vänskapsband. Jesus Kristus är verkligen ”Guds förkroppsligade Kärlek”, Deus caritas est. Bara i Honom är det möjligt att finna kraften för att erbjuda andra kärlek och tillgivenhet som visar sig i tjänsteanda och förståelse. Det är en stor sak att känna sig förstådd och att börja förstå den andre.

Kära ungdomar, tillåt att jag upprepar det jag sade till era jämnåriga som samlats i Köln i augusti förra året: Den som har upptäckt Jesus kan inte låta bli att leda andra till Honom. En stor glädje kan man inte behålla för sig själv, den måste spridas. Det är detta Herren kallar er till, ett vänskapens apostolat som sankt Josemaría, Opus Deis grundare, kallar för ”personlig” vänskap, självuppoffrande, ärlig: på tu man hand, från hjärta till hjärta (Plogfåran 191). Varje kristen är inbjuden att bli Guds vän och med Hans nåd att leda sina vänner till Honom. Den apostoliska kärleken blir på så sätt en verklig lidelse som uttrycks genom att överföra till andra lyckan som man har funnit i Jesus. Återigen påminner oss den helige Josemaría om dessa nyckelord: Kommunion, förening, samtal, förtrolighet: Ord, Bröd, Kärlek (Vägen 535) – stolpar på vår väg. Om Jesus är er vän, och ni regelbundet tar emot sakramenten, speciellt bikten och eukaristin, kommer ni bli den nya generationens apostlar, förankrade i Kristi ord. Ni skall kunna möta vår tids utmaningar och överallt sprida Evangeliet.

Må Jungfru Maria hjälpa er att alltid säga ja till Herren som kallar er till att följa Honom och må sankt Josemaría hjälpa er. Jag välsignar er och önskar att ni får uppleva stilla veckan i bön och begrundan i detta Rom, full av spår från den kristna tron. Jag välsignar också alla dem som vägleder er och dem som är er kära.