" Maria, en läromästare i gränslös hängivenhet"

Jungfru Maria, en läromästare i gränslös hängivenhet. Minns du? Med en hyllning riktad till henne säger Jesus Kristus: ”Den som gör min himmelske Faders vilja är min mor ... !” Be denna goda Moder att hennes exemplariskt generösa svar må växa i styrka - kärlekens och befrielsens styrka - i din själ: Ecce ancilla Domini. Se, jag är Herrens tjänarinna! (Plogfåra, nr. 33)

Fråga nu er själva (jag rannsakar också mitt samvete) om ni bestämt och orubbligt håller fast vid att ha valt Livet. När du hör Guds kärleksfulla röst som uppmanar dig att bli helig, svarar du fritt ”ja”? Låt oss ännu en gång vända vår blick mot Jesus, då Han talar till människorna i Palestinas städer och landsbygd. Han vill inte tränga sig på. ”Om du vill bli fullkomlig...” säger Han till den rike unge mannen. Ynglingen ville inte fatta vinken och Evangeliet säger att han abiit tristis, gick sin väg bedrövad. Det är därför som jag ibland har kallat honom för ”sorgfågeln.” (1) Han förlorade sin glädje för att han vägrade överlämna sin frihet åt Gud

Begrunda nu istället det högtidliga ögonblick då ärkeängeln Gabriel förkunnar den Högstes plan för Jungfru Maria. Vår Fru lyssnar och ställer en fråga för att bättre förstå vad det är som Herren förväntar sig av henne; sedan ger hon sitt bestämda svar: fiat - må det ske med mig som du har sagt! Det är frukten av den bästa friheten, den att välja Gud. (Guds vänner, nr. 25)

(1) På spanska låter orden ave triste (ledsen fågel) nästan som det latinska abiit tristis (han gick sin väg bedrövad).

Ta emot dagens text via e-post

email