Månadsreträtt juni #Hemifrån

Corpus Christi—processionen gör Kristus närvarande i världens byar och städer. Men jag vill upprepa att denna närvaro inte får vara en händelse som varar en enda dag, en upplevelse man ser och sedan glömmer. Att Jesus går förbi måste få oss att tänka på att vi även bör upptäcka honom i våra vardagliga göromål.

Juni 2021

Eukaristi, vänskap och medborgarskap

Schema för reträtten

Betraktelse

Lästips

Tankar för din personliga bön

Samvetsrannsakan

Betraktelse

Att vara kristna medborgare

---o0o---

Lästips

Jesu Hjärta, Källan Till De Kristnas Frid

---o0o---

Tankar till din personliga bön

Allt hederligt arbete kan omvandlas till bön, och allt arbete, som är bön, är apostolat. På det sättet stärks själen i ett enkelt och kraftfullt, helgjutet liv.

Den helige Josemaría, När Kristus går förbi, nr 10

Steg: att stå ut med Guds vilja, att finna sig i Guds vilja, att vilja Guds vilja, att älska Guds vilja.

Den helige Josemaría, Vägen, nr 774

Vi kan, om vi vill, bli heliga, för Gud kommer aldrig att vägra oss hjälp i vår kallelse.

S:t Jean-Marie Vianney

En akt av förening med Guds vilja: Vill du det Herre? ... Då vill jag det också!

Den helige Josemaría, Vägen, nr 762

…Det är han som fortsätter att utföra arbetet genom var och en av oss.

Den helige Josemaría, Plogfåran, nr 189

Guadalupes livsplaner upphöjdes när de förenades med Guds plan: hon lät sig ledas av Gud med glädje och spontaneitet från en plats till en annan, från ett arbete till ett annat. Herren fördubblade hennes gåvor, utvecklade hennes personlighet och lät hennes liv bära mycket frukt.
Fernando Ocáriz, Meddelande april 2019

Jag ger mitt liv för att sedan få det tillbaka. Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja.
Joh 10:17-18

Människor är ju orimliga. De nyttjar aldrig den frihet de har men kräver den som de inte har.
Sören Kirkegaard, Antingen/Eller

---o0o---

Möjlig samvetsrannsakan

Vi försätter oss i Guds närvaro.

1. «Stanna hos oss. Det börjar bli kväll och dagen är snart slut» (Luk 24:29). Jesus Kristus har valt att göra sig tillgänglig i Eukaristin av kärlek till oss människor. Ber jag inför tabernaklet med den längtan som lärjungarna hade i Emmaus?

2. «Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta« (Joh 6:35). Hur skulle jag kunna närma mig Jesus i Eukaristin, av vilken jag får kraft att leva mitt liv?

3. «Herre, dig jag tillber fast fördold du är» (Hymnen Adoro te devote). Tillber jag Gud i Eukaristin? Kan mina bekanta och mina vänner komma honom närmare?

4. «Gör min kärlek större, stärk mig i min tro, lär mig hoppas mera på ditt löftesord» (Hymnen Adoro te devote). Hur märks min tro, mitt hopp och min kärlek i min familj och i det jag gör varje dag?

5. «Om vi älskar varandra är Gud alltid i oss, och hans kärlek har nått sin fullhet i oss» (1 Jn 4, 12). Hur skulle jag kunna bli en mer ömsint person med dem jag har runt omkring mig? Märker jag om de känner sig förstådda och uppskattade?

6. Att vara bröder och systrar till varandra betyder att man är vänner. Denna vänskap når sin fullhet när man ser vad det är som leder den andra personen till att vara lycklig, trogen och helig (jfr Fernando Ocáriz, Pastoralt brev, 1/11–2019, nr 14). Hur ser man att jag är en vän i hur jag använder tiden för andra, ber, har djup förståelse, är ömsint, osv?

7. Den helige Josemaría sade till oss som är hans andliga barn att han älskade oss «med en faders och en moders hjärta» (Brev 6/51945, nr 23). Märker jag av hans omsorg och ingripande i mitt liv? Beter och känner jag mig som en fader och moder för andra? Kan de berätta vad de behöver för mig?

Vi ångrar oss.