Grattis på födelsedagen, helige Fader!

Med anledning av Benedikt XVI:s 80-årsdag publicerar vi här en lyckönskan från biskop Javier Echevarría. Opus Deis prelat tackar den helige Fadern "för att han hjälpt oss att upptäcka skönheten i det kristna livet".

Den helige Faderns födelsedag får mig att tänka på den vita röken som steg upp ur Sixtinska kapellets skorsten den 19 april år 2005. Den tillkännagav inte bara ett val utan också en offergärning. Den betydde att kardinal Joseph Ratzinger med glädje åtagit sig den mödosamma uppgiften att vara aposteln Petri efterträdare, när han i själva verket hade trott att han nu skulle få njuta en välförtjänt vila efter alla de år han tillbringat i intensivt arbete i Herrens vingård.

Gud har givit den Helige Fadern ett uppdrag som innebär att han är hela världens fader. Att vara påve innebär att få en mångfald söner och döttrar, att leda dem och att bry sig om deras bekymmer, att älska dem vad som än händer.

När någon firar sin födelsedag brukar tankarna gå till det förflutna men det finns också anledning att betrakta framtiden. Låt oss därför tänka på alla de frukter som Kyrkans träd kan frambringa genom att vi har en så generös och offervillig påve. En man som kan helt ge sig hän i sin uppgift på samma sätt som Kristus tog på sig Korset. Och han gör det i det att han låter sin intelligens förenas med ödmjukhet, vänlighet med kraftfullhet.

Vi vill på den helige Faderns åttioårsdag tacka honom för att han hjälpt oss att inse hur vackert det kristna livet är och påminna oss om glädjen och friheten vi finner när vi följer det som Gud har önskat för oss. Tack också käre helige Fader för att du lärt oss att vi måste sätta kärleken i centrum av våra verksamheter.

När han blev invigd till sitt ämbete som påve höll påve Benedikt en mässa i vilken han bad de kristna om hjälp med sina böner. Ett år senare kommenterade han detta på följande sätt: »Jag märker allt mera att jag inte själv hade kunnat utföra denna uppgift, detta uppdrag. Jag känner hur ni alla hjälper mig med den. På så sätt befinner jag mig i djup förening med er alla och tillsammans utför vi detta uppdrag till Herrens ära (...). Jag tackar er alla av hela hjärtat för de olika sätt på vilka ni hjälper mig och är mig nära andligen och med er kärlek och era böner! Jag ber var och en av er att ge mig ert stöd och jag ber Gud att han låter mig vara en fast och mild herde för sin kyrka.»

Denna födelsedag är ett tillfälle för oss alla att be och att göra offergärningar för hans person, så att han känner hur vi alla tänker på honom och försöker hjälpa honom att utföra detta uppdrag som vi alla fatt ta emot från var Herre.