Guds barmhärtighet

“Gud är rik på barmhärtighet” var det budskap som påven Johannes Paulus II riktade till hela kyrkan.

Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8921429

På Kraków-Balices internationella flygplats sade han: “Guds barmhärtighet återspeglas i människornas barmhärtighet. Krakow har i århundraden haft äran att vara hemvist för stora män och kvinnor som satte sin lit till Guds kärlek och gav ett barmhärtighetens vittnesbörd genom specifika kärleksgärningar mot sin nästa”. Härnedan framställer vi några utvalda texter avden salige Josemaría om Guds barmhärtighet.

Sök förening med Gud och uppfyll dig med hopp – en dygd som ger säkerhet! – för Jesus kommer att upplysa dig med sin barmhärtighets ljus, även i den mörkaste natt.

Smedjan, nr. 293

Ännu ett fall, och ett rejält sådant! ... Förtvivla? Nej, ödmjuka dig och åkalla genom Maria, din Moder, Jesu barmhärtiga kärlek. Ett miserere och upplyft ditt hjärta! Och börja om igen.

Vägen, nr. 711

Se så innerligt barmhärtig Guds rättvisa är! I mänskliga domstolar bestraffar man den som erkänner sin skuld, inför Guds domstol blir han förlåten.

Välsignat vare botens sakrament!

Vägen, nr. 309

"Lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta" ... Jesu ödmjukhet! ... Vilken läxa för dig, som är ett stackars redskap av lera! Han - som alltid är barmhärtig - har rest dig ur din uselhet, som han utan någon förtjänst från din sida har upphöjt, och låtit nådens sol skina på dig. Men du, hur många gånger har du inte försökt dölja ditt högmod genom att få det att framstå som värdighet eller rättvisa ...! Och hur många tillfällen att lära av Mästaren har du inte låtit gå till spillo för att du inte har kunnat höja dem till det övernaturliga planet!

Plogfåran, nr. 261

Vänj dig vid att sätta ditt stackars hjärta i Marias ljuva och obefläckade Hjärta så att hon renar det från allt slagg och för dig till Jesu heliga och barmhärtiga Hjärta.

Plogfåran, nr. 830

Evangelisten Lukas berättar att Jesus bad …: Föreställ dig hur Jesu bön måste ha varit!

Betänk i lugn och ro denna sanning: lärjungarna umgås med Jesus Kristus och under deras samtal lär Herren dem – även i handling – hur de skall be och hur underbar Guds barmhärtighet är: att vi är Guds barn och att vi kan vända oss till honom som ett barn som talar med sin far.

Smedjan, nr. 71

Ja, du har rätt: vad djupt ditt elände är! Om det bara hade hängt på dig, var hade du då befunnit dig nu, var hade du hamnat? …

”Bara en Kärlek full av barmhärtighet kan fortsätta älska mig”, medgav du.

– Upp med humöret: Han kommer inte att förneka dig vare sig sin Kärlek eller sin barmhärtighet, om du söker honom.

Smedjan, nr. 897