Den 25 juni 1944 blev ett historiskt datum i Opus Deis historia. Den dagen prästvigdes för första gången medlemmar av Verket: Álvaro del Portillo, José Luis Múzquiz och José María Hernández Garnica. Alla tre var ingenjörer och hade några år tidigare blivit antagna till Opus Dei som numerarier.
Efter det spanska inbördeskrigets slut framförde den helige Josemaría en kallelse till prästämbetet till Álvaro del Portillo och José María Hernández Garnica, som båda svarade ja. Två år senare anslöt sig José Luis Múzquiz till det som skulle bli Opus Deis första prästkull.
Som förberedelse studerade de filosofi och teologi och avlade sina examina som fristående studenter vid prästseminariet i Madrid. När Det heliga Korsets prästsällskap upprättades i december 1943 fortsatte de sina studier som studenter vid prästsällskapet.
Strax före prästvigningen, den 13–20 maj 1944, predikade Josemaría Escrivá andliga övningar för dem i klostret El Escorial. José Luis Múzquiz berättade senare att Escrivá under dessa dagar särskilt betonade betydelsen av det inre livet och sade: »Ni bör ha en ständig dialog med Gud. Ni bör lägga fram motgångarna inför Honom; ni bör offra förödmjukelserna till Honom.«
Den 25 juni 1944 prästvigdes Álvaro, José Luis och José María i kapellet i biskopspalatset i Madrid. Vigningen förrättades av Madrids biskop, monsignore Leopoldo Eijo y Garay.
Den helige Josemaría var inte närvarande. Han ville att de nya prästerna skulle stå i centrum den dagen och ville samtidigt offra sin frånvaro till Gud. Medan vigningen ägde rum firade han den heliga mässan i studenthemmet Donadío, assisterad av José María Albareda.
Efter prästvigningen besökte de nyvigda prästerna nuntiaturen för att hälsa på monsignore Gaetano Cicognani. Därefter återvände de till Donadío, där ett rörande möte med den helige Josemaría ägde rum.
En milstolpe i Verkets historia
Prästvigningen av Álvaro del Portillo, José Luis Múzquiz och José María Hernández Garnica blev en viktig milstolpe i Opus Deis historia. Verket befann sig då i en period av stark tillväxt i Spanien och stod inför en kommande expansion till andra länder. Efter prästvigningen kom var och en av dem att tjäna kyrkan och Opus Dei på olika sätt.
Álvaro del Portillo
Från 1946 var Álvaro del Portillo verksam i Rom, där han arbetade nära grundaren med utvecklingen av Opus Deis apostoliska verksamhet. Han tjänade också kyrkan som rådgivare åt flera dikasterier inom den romerska kurian och deltog aktivt i arbetet under Andra Vatikankonciliet.
Efter den helige Josemarías bortgång valdes han till hans efterträdare och ledde Opus Dei fram till sin död 1994. Han saligförklarades 2014.
José Luis Múzquiz
José Luis Múzquiz bidrog till Opus Deis expansion i USA, flera asiatiska länder samt i Spanien och Schweiz. År 1976 återvände han till USA, där han levde fram till sin död 1983.
År 2011 inleddes processen för hans salig- och helgonförklaring.
José María Hernández Garnica
José María Hernández Garnica arbetade i Spanien med Opus Deis apostoliska verksamhet bland kvinnor. Han utövade också sitt prästämbete i flera europeiska länder, bland annat England, Irland, Frankrike, Österrike, Tyskland, Schweiz, Belgien och Nederländerna.
Han avled 1972, och processen för hans salig- och helgonförklaring inleddes i februari 2005.
Ett växande prästerskap i Verket
Sedan den 25 juni 1944 har präster från allt fler länder prästvigts inom Opus Dei för att tjäna kyrkan och bidra till Verkets apostoliska arbete runt om i världen.
Relaterad läsning: En artikel på spanska av José Luis González Gullón, illustrerad med tidigare opublicerade bilder från denna dag, ger i krönikeform en översikt över månaderna maj och juni 1944.
