I oktober månad avslutades rosenkransåret

Johannes Paulus II nämnde i sin allmänna audiens den 29 oktober att rosenkransåret som han hade proklamerat att vara från oktober 2002 till oktober 2003, nu hade avslutats. ”Jag tackar Gud från djupet av mitt hjärta, sade den helige Fadern inför 16 000 personer, för denna tid så rik på nåd."

”Jag tackar Gud från djupet av mitt hjärta, sade den helige Fadern inför 16 000 personer, för denna tid så rik på nåd, som har betytt att hela den samlade Kyrkan har kunnat inse det värdefulla och viktiga i rosenkransen som en kristologisk och kontemplativ bön."

Johannes Paulus II påminde om att temat för rosenkransåret var ”att betrakta Kristi ansikte tillsammans med Maria” och sade att dessa ord, som är tagna ur det apostoliska brevet Rosarium Virginis Mariae, "i korthet uttrycker betydelsen av denna enkla och djupa bön. På samma gång framhäver orden kontinuiteten mellan uppmaningen att be rosenkransen och den väg som mitt förra apostoliska brev Novo millennio ineunte angav att Guds folk skulle följa."

"Om de kristna i början av det tredje årtusendet, fortsatte han, är kallade att tillväxa ’som betraktare av Kristi ansikte’ och samtidigt de kristna gemenskaperna att bli till ’äkta böneskolor’, så utgör rosenkransen den privilegierade marianska vägen för att nå detta dubbla mål."

Påven påminde om att han detta år ville ”anförtro Guds folk två stora böneintentioner: freden och familjen. Det 20:e århundrandet som föddes under tecknet av det stora jubileumsfirandet, har tyvärr fått i arv många och varaktiga krigs- och våldshandlingar. De hemska attentaten den 11 september 2001 och påföljande händelser har ökat spänningen i hela världen. Inför dessa oroande situationer betyder att be rosenkransen inte att dra sig undan för sig själv, utan en ansvarsfull troshandling: Då vi betraktar Kristi ansikte, vår frid och vår försoning, vill vi be Gud om fredens gåva genom förmedling av Maria, Hans allraheligaste Moder. Vi ber henne om den nödvändiga kraften för att kunna bli fredsskapare, med början i det vardagliga livet i familjen.”

Beträffande familjen underströk den helige Fadern att den borde vara ”den första platsen där man tar emot, odlar och skyddar Kristi fred. Men i våra dagar blir det allt svårare för familjen att lyckas uppfylla denna sin kallelse om man inte ber. Därför skulle det vara verkligt nyttigt att återuppta den vackra traditionen att be rosenkransen i hemmet, så som tidigare generationer gjorde. ’Den familj som ber tillsammans, förblir enad.’"

Till sist sade påven: ”Jag överlämnar dessa intentioner till den heliga Jungfrun så att hon skyddar familjerna och utverkar fred för varje människa och för hela världen. Jag hoppas att alla troende tillsammans med Maria visar vilken väg man bör gå för att bli heliga, med blicken fästad på Kristus, och under det att man under bön av rosenkransen mediterar över frälsningens mysterier. Det kommer att vara den dyrbaraste frukten från detta år som vi tillägnade rosenkransbönen.”

Vatican Information Service (Vatikanstaten)