Tisdag i Stilla veckan: Hur ser vår tro ut?

”Det hände dagen efter det triumferande intåget i Jerusalem. Jesus och apostlarna hade mycket tidigt begivit sig ut från Betania och i farten tog de kanske inte ens med sig ett lätt mellanmål…” Så talade biskop Javier Echevarría, prelat av Opus Dei, i radiosändningen som den amerikanska radiostationen EWTN sände på tisdagen. I slutet av texten finner du en förklaring till hur du själv kan ladda ner sändningen.

Tisdag i stilla veckan: Biskop Javier Echevarrías tal (på spanska).

Evangelietexten av idag slutar med att tala om att apostlarna kommer att lämna Kristus ensam under Hans lidandes väg. Till Simon Petrus, som full av förmätenhet säger: ”Jag är beredd att gå i döden för dig” svarar Herren: ”Jag säger dig, Petrus: tuppen skall inte gala i natt förrän du tre gånger har förnekat att du känner mig.

Några få dagar senare uppfylldes denna förutsägelse. Men några timmar tidigare hade Mästaren givit dem en tydlig antydan, som för att förbereda dem för de mörka timmar som skulle komma.

Det var dagen efter det triumferande intåget i Jerusalem. Jesus och apostlarna hade mycket tidigt begivit sig ut från Betania och i farten kanske de inte ens tog med sig ett mellanmål. Aposteln Markus berättar så här: ” När de gick från Betania nästa dag, blev Jesus hungrig. Då fick han på långt håll syn på ett fikonträd med gröna blad och gick dit för att se efter om det fanns något på det. Men när han kom fram hittade han ingenting annat än blad; det var inte rätta tiden för fikon. Då sade han till trädet: ´Aldrig någonsin skall någon äta frukt från dig!´ Och lärljungarna hörde det.

I skymningen återvände de till byn. Det var sent och de lade antagligen inte märke till trädet som hade förbannats. Men följande dag, på tisdagen, då de på nytt återvände till Jerusalem, betraktade de alla trädet som innan hade varit grönskande, hur det nu visade upp nakna och torra grenar. Petrus kom ihåg vad som hänt och sade till Jesus: ” Rabbi, ser du, fikonträdet som du förbannade har vissnat!” Jesus sade till dem: ’Ni skall tro på Gud. Sannerligen, om någon säger till berget här: Upp och kasta dig i havet! Och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det skall gå som han säger, då blir det så.’

Under sitt offentliga liv, när han skulle utföra ett underverk, bad Jesus om en enda sak: tro. Han hade frågat två blinda män som bönföll honom om att bli botade: ” Tror ni att jag kan göra detta? – Ja, Herre, svarade de. Då rörde han vid deras ögon och sade: Må det bli som ni tror. Och de öppnade ögonen och såg.” Och Evangelierna berättar att på vissa platser gjorde han inga under för människorna där saknade tro.

Också vi måste fråga oss: Hur ser vår tro ut? Litar vi helt och fullt på Gud? Ber vi i bönen om det vi behöver, övertygade om att vi kommer att få det om det är för vårt bästa? Framhärdar vi i våra böner, utan att låta oss nedslås om vi inte genast får det begärda?

Den helige Josemaría Escrivá kommenterade ovanstående scen ur Evangeliet så här: ”Jesus närmar sig fikonträdet närmar sig dig och mig. Jesus, som hungrar och törstar efter själar. Från korset ropade Han: Sitio! Jag törstar! (Joh. 19:28). Ja, han törstar efter oss, efter vår kärlek, våra själar och alla själar som vi måste föra till Honom, genom Korsets väg, som är vägen till odödlighet och till den himmelska äran.”

Han gick fram till fikonträdet men hittade ingenting annat på det än blad” (Matt. 21:19). Detta är bedrövligt. Är det på samma sätt i våra liv? Är det så att vi tyvärr saknar tro, ödmjukhet, att vi varken gör uppoffringar eller utför goda verk? Lärljungarna förundrades över underverket, men lärde inte av det. Några dagar senare förnekade de sin Herre. Tron måste omfatta hela livet. Den helige Josemaría fortsätter: ”Jesus Kristus ställer detta villkor, att vi lever av tron, ty efteråt kommer vi att kunna förflytta berg. Och det finns så mycket att förflytta … i världen och först och främst i våra hjärtan! Så många hinder för nåden! Vi behöver alltså tron, tron som yttrar sig i goda verk, i uppoffringar, en tro i ödmjukhet.”

Maria gjorde med sin tro Återlösningens verk möjligt. Johannes Paulus II säger att ” i centrum av detta mysterium, i centrum av denna underbara tro, finner vi Maria, Frälsarens höga Moder (Redemptoris Mater, 51). Hon ledsagar alltid människorna på de stigar som för till det eviga livet. Påven skriver: Kyrkan betraktar Maria som är så djupt förankrad i mänsklighetens historia, i människans eviga kallelse enligt den plan som Gud för evigt har gjort upp för henne. Kyrkan ser hur hon är moderligt närvarande och deltar i de många och komplicerade problem som idag vidlåter individernas, familjernas och nationernas liv, Kyrkan ser hur Maria hjälper guds folk i den oupphörliga kampen mellan gott och ont, ser till att de ”inte faller” och att – om de faller – ”de på nytt reser sig” (Redemptoris Mater, 52).

Maria, vår Moder: Må genom Din mäktiga förbön vår tro förökas, vårt hopp styrkas och vår kärlek upptändas.

Biskop Javier Echevarría, prelat av Opus Dei

***

Så kan du lada ner biskop Echevarrías ord

För att kunna lyssna till dessa funderingar, behöver din dator kunna spela formatet MP3 som gör det möjligt att kodifiera och komprimera Cd-skivor och videos. För att kunna göra detta måste du först ha installerat ett program som kan läsa MP3, t.ex. ”Reproducer of Windows Media”, ”Real One Player” eller ”Quick Time”.

När du har installerat ett sådant program, välj då länken multimedia högst upp till höger. När filen laddats ner, kan du börja lyssna till ljudet.

Om du vill spara inspelningen, kan du göra det genom att aktivera funktionen spara som alla program erbjuder. Välj en mapp i din dator där du kan spara den, för att sedan ta fram den när du vill lyssna.

Med modem tar nerladdningen 5-20 minuter, och med ADSL-anslutning tar den 1-5 minuter.