"Du skall vara jäsmedel"

I den stora mängden människor – alla själar intresserar oss – skall du vara jäsmedel så att du, med hjälp av Guds nåd och genom att besvara den, överallt kan verka som en surdeg, som ger kvalitet, smak och volym och så att Kristi bröd därefter skall kunna bli näring för andra själar. (Smedjan, nr 973)

En stor massa hade följt efter Jesus. Vår Herre lyfter blicken och frågar Filippos: Var skall vi köpa bröd så att alla dessa får något att äta? Filippos svarar efter en snabb överslagsräkning: Det räcker inte med bröd för tvåhundra denarer, om de skall få en bit var. De har inte så mycket pengar: de måste ta till en hemgjord lösning. En av lärjungarna, Simon Petrus bror Andreas, sade: ”Här är en pojke som har fem kornbröd och två fiskar. Men vad förslår det till så många?”

Vi vill följa Herren och önskar sprida hans Ord. Mänskligt sett är det självklart att vi även frågar oss, vad förslår vi till så många? I jämförelse med världens befolkning är vi få, även om vi är många miljoner. Därför måste vi se på oss själva som lite jäst som är förberedd för och redo att göra hela mänskligheten väl, samtidigt som vi minns Apostelns ord: lite surdeg får hela degen att jäsa, omvandlar den. Vi måste lära oss att vara sådan surdeg, sådan jäst, för att kunna ändra och omvandla massan.

Om vi mediterar över denna den helige Paulus text ur ett övernaturligt perspektiv, kommer vi att förstå att vi inte har någon annan utväg än att arbeta i alla människors tjänst. Allt annat vore egoism. Om vi ser på vårt liv med ödmjukhet, kommer vi tydligt att se att Herren inte bara har skänkt oss trons nåd, utan även talanger och färdigheter. Var och en av oss är oefterliknelig: vår Fader har skapat oss en och en, och skänkt sina barn ett antal olika gåvor. Vi måste sätta dessa talanger, dessa egenskaper, i allas tjänst: använda dessa Guds gåvor som redskap för att hjälpa andra att upptäcka Kristus. (Guds vänner, nr. 256-258)

Ta emot dagens text via e-post

email