Den kristnes hopp

”Himlen är målet för vår jordiska vandring. Jesus Kristus har gått före oss och där (...) väntar han på vår ankomst”. Vi lägger fram några texter av den salige Josemaría - samt ett video - där Opus Deis grundare, under ett möte i Peru år 1974 svarar på frågan: Vad kan vi göra för att bättre uppfatta vad himlen är?

Regnbågen över Östermalm

Låt oss växa i hoppet, så kommer vi även att styrkas i tron, den sanna grunden för vad vi hoppas på och vissheten om det vi inte äger (Heb 11:1). Låt oss växa i denna dygd, vilket innebär att bönfalla Herren om att öka sin kärlek i oss, för man förtröstar bara verkligen på den man älskar av all sin kraft. Och det är mödan värt att älska Herren. Ni har i likhet med mig erfarit att förälskade människor förmår hänge sig och känna sig trygg, och deras hjärtan slår i underbar harmoni, enade i en och samma strävan. Och hur skall då inte Guds kärlek vara? Vet ni inte att Kristus har dött för var och en av oss? Ja, för detta vårt arma, lilla hjärta har Jesu försoningsoffer ägt rum.

Herren talar ofta om den belöning som han har utverkat åt oss genom sin död och uppståndelse. Jag går bort och bereder plats för er. Och när jag har gått och berett plats för er, skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är (Joh 14:2-3). Himlen är målet för vår jordiska vandring. Jesus Kristus har gått före oss och där, i sällskap med den heliga Jungfrun och den helige Josef – som jag vördar så mycket – med änglarna och helgonen, där väntar han på vår ankomst.

Guds vänner 220

Vad underbart det kommer att vara när vår Fader säger till oss: Bra, du är en god och trogen tjänare. Du har varit trogen i det lilla, jag skall anförtro dig mycket. Gå in till glädjen hos din herre (Matt 25: 21). Var hoppfulla! Detta är det stora under som sker med kontemplativa människor. Vi lever av tro, hopp och kärlek; och hoppet gör oss mäktiga. Minns ni vad den helige Johannes sade?: Jag har skrivit till er som är unga: ni är starka och Guds ord förblir i er och ni har besegrat den Onde (1Joh 2:14). Gud manar oss, för Kyrkans och hela mänsklighetens eviga ungdoms skull. Ni kan förvandla allt mänskligt till något gudomligt, på samma sätt som kung Midas förvandlade allt han rörde vid till guld.

Glöm det aldrig: efter döden kommer Kärleken att ta emot er. Och i Guds kärlek kommer ni dessutom att möta alla dem ni hyst en ren kärlek till på jorden. Herren har velat att vi skall tillbringa denna vårt livs korta dag med att arbeta och, som hans Enfödde, göra gott (Apg 10:38). Låt oss be den heliga Maria, Spes nostra, att hon skall upptända en helig längtan i oss efter att bo alla tillsammans i Faderns hus. Ingenting kommer att kunna oroa oss om vi beslutar oss för att förankra våra hjärtan i en längtan efter vårt verkliga fädernesland: Herren kommer att leda oss med sin nåd och föra båten med en gynnsam vind till vårt måls klara stränder.

Guds vänner 221