Ti råd fra Benedikt XVI til de unge

Å samtale med Gud hver dag, lese Bibelen, gå til messe på søndager, fortelle alle gleder og sorger til Kristus, være et eksempel og hjelpe sin neste, det er noen av de gode råd som paven gir de unge (9. april, verdensungdomsdagen).

1) Å samtale med Gud

”En del av dere kjenner dere kanskje igjen i beskrivelsen Edith Stein ga om sin egen ungdomstid, hun som siden bodde i et karmelkloster i Köln: ”Jeg hadde bevisst og med vilje mistet vanen med å be.” I disse dagene kan dere gjenerobre den pulserende erfaring av bønnen som en dialog med Gud, Han som vi vet elsker oss og som vi derved ønsker å gi vår kjærlighet.”

2) Fortell Ham deres gleder og sorger

”Åpne deres hjerter for Gud. La Kristus overraske dere. Gi ham ”rett til å snakke med dere” i disse dagene. Åpne opp deres frihets porter mot hans barmhjertige kjærlighet. Bær frem deres gleder og sorger for Kristus og la ham opplyse deres sinn og berøre deres hjerter med sin nåde.”

3) Vær ikke mistroiske mot Kristus

”Kjære ungdommer, lykken dere søker, lykken som dere har rett til å glede dere over, har et navn, et ansikt: Jesus fra Nasaret, han som er skjult i eukaristien. Bare han gir menneskenes liv deres fylde. Si likesom Maria ja til Gud som ønsker å hengi seg til dere. Jeg gjentar i dag det jeg sa i begynnelsen av min tid i paveembetet: ”Den som lar Kristus komme inn i sitt liv mister ingenting, absolutt ingenting av det som gjør livet fritt, vakkert og storslagent. Nei! Det er bare i dette vennskapet som livets porter blir satt vidåpne. Det er bare dette vennskapet som gir oss tilgang til de store mulighetene som menneskelivet bærer på. Det er bare i dette vennskapet at vi blir kjent med det vakre og det som befrir oss.” Vær overbeviste om at Kristus ikke vil frata dere noe av det vakre og storslagne, men vil lede til fullkommenhet og Guds ære, menneskenes lykke og verdens frelse.”

4) Vær glade, ønsk å bli hellige

”I tillegg til kallene til en spesiell vielse, finnes også det kall som alle døpte har fått. Også det er et kall til det kristne livets ”høyere grad” som uttrykker seg i hellighet. Når du møter Jesus og tar imot hans evangelium, da blir livet forandret og du ønsker å fortelle til andre det du selv har opplevd (...) Kirken trenger helgener. Alle er vi kalt til hellighet og bare helgener kan gi menneskeheten den fornyelse den trenger så sårt. Jeg ber dere om at dere i disse dagene prøver å tjene Kristus uten forbehold, koste hva det koste vil. Møtet med Jesus Kristus lar dere oppleve en indre glede over hans levende og livgivende nærvær, for at dere siden kan vitne om den i deres omgivelser.”

5) Gud – et emne vi kan snakke om med våre venner

”Det er så mange av våre venner som ennå ikke kjenner til Guds kjærlighet, eller som ønsker å fylle sine hjerter med banale surrogater. Derfor er det viktig at dere vitner om kjærligheten som vi kristne ser i Kristus. Kjære ungdommer, for den nye evangeliseringen trenger Kirken ekte vitner, menn og kvinner hvis liv har blitt forvandlet gjennom møtet med Jesus, menn og kvinner som er i stand til å formidle denne erfaringen til andre.”

6) Om søndagen – gå til messe

”La dere ikke bli overtalt til ikke å gå til søndagseukaristien, og hjelp også andre til å oppdage denne. Men for å forstå hvilken glede den inneholder er det viktig at vi lærer oss å forstå den stadig dypere for hver gang, vi må lære å elske den. La oss love oss selv å gjøre dette, det lønner seg! Vi kommer da til å oppdage den indre rikdommen og den sanne storheten i Kirkens liturgi. Det er ikke vi selv som lager en fest, det er den levende Gud som gjør i stand et gjestebud for oss. Hvis dere elsker eukaristien, kommer dere også til å gjenoppdage forsoningens sakrament, der Guds barmhjertige godhet hver gang lar oss begynne våre liv på nytt.”

7) Å vise at Gud ikke er kjedelig

”Den som har oppdaget Kristus bør også føre andre til ham. En stor glede kan ikke bevares inni oss selv. Vi må gi den videre. I mange deler av verden har man på en merkelig måte glemt Gud. Det virker som om alt går like bra uten ham. Men samtidig føler menneskene der seg frustrerte, de er misfornøyde med alt og alle. De får oss til å rope ut: Det er ikke mulig at livet er slik! Det er det virkelig ikke.”

8) Å bli kjent med troen

”Hjelp menneskene til å oppdage den stjerne som viser oss veien: Jesus Kristus. Prøv selv å bli bedre kjent med ham hver dag slik at vi også kan lede våre medmennesker til ham. Derfor er det så viktig at vi elsker Den hellige skrift og gjennom den lærer å kjenne Kirkens tro som forklarer Skriftens mening for oss.”

9) Å hjelpe til og være nyttig

”Hvis vi tenker og lever i samsvar med vår forening med Kristus åpnes våre øyne. Da vil vi ikke lenger bare være opptatt av oss selv, men vi ser hvor og hvordan vi kan være til nytte. Når vi lever og handler forstår vi snart at det er mye vakrere å være til nytte og være til for andre enn bare å bry seg om egne bekvemmeligheter. Jeg vet at dere ungdommer streber etter store ting, at dere vil engasjere dere for å skape en bedre verden. Vis menneskene og verden nettopp dette vitnesbyrd fra Jesu Kristi disipler som de venter på, og slik at de fremfor alt gjennom deres kjærlighet kan oppdage stjernen som vi troende følger.”

10) Å lese Bibelen

”Hemmeligheten bak ”et hjerte som forstår” er å ha et hjerte som kan lytte. Det får vi hvis vi ustanselig mediterer over Guds ord og er rotfestet i dem ved at vi prøver å forstå ham bedre for hver dag. Kjære ungdommer, jeg oppfordrer dere til å ha fortrolighet med Bibelen, å ha den alltid nær dere, slik at den kan bli som et kompass for dere som viser hvilken vei dere skal følge. Hvis dere leser den, kommer dere til å bli kjent med Kristus. Den hellige Hieronymus bemerket: ”Hvis man ikke kjenner skriftene, kjenner man heller ikke Kristus.”

* * *

Sammendrag...

Å bygge sitt liv på Kristus, med glede ta imot ordet og anvende læren i praksis, kjære ungdommer, dere som lever i det tredje årtusen, det bør være deres program! Det er viktig at en ny generasjon apostler kommer frem som har sine røtter i Kristi ord, og som kan besvare vår tids utfordringer og er forberedt på å spre Evangeliet overalt. Det er det Herren ber oss om, som Kirken innbyr oss til å gjøre. Det er det som verden – selv om den ikke vet det – forventer av dere. Og hvis Jesus kaller på dere, vær da ikke redde for å gi et raust svar på hans kall, spesielt om han ber dere følge ham i ordenslivet eller i det presteviede liv. Vær ikke redde, stol på ham, så vil dere ikke bli skuffet. BENEDIKT XVI