Paven snakker om ”den sanne julens hemmelighet”

I sin tale til søndagens angelusbønn oppfordret Den hellige far alle til å feire julen med ”indre samling” og ”indre glede”. Han lovpriste også tradisjonen med å sette frem julekrybber i hjemmene, noe han sa var ”en enkel men effektiv måte å vise frem hva troen handler om og forklare den for ens egne barn.”

Etter angelusbønnen forklarte paven at advent bær ses som forberedelsen til Guds sønns fødsel. ”I disse dagene trer vi inn i en atmosfæresom får oss til å innse at vi må forberede oss til den hellige fødsel i Betlehem. I dagens forbrukersamfunn har denne perioden dessverre blitt ”smittet” av alt som er kommersielt, noe som setter denne festens ekte ånd i fare, den som er indre samling, enkelhet og en glede som ikke er utenpåklistret men noe indre, som foregår i våre hjerter.”

”Det er som om forsynet nesten har laget en inngangsport til julen, ved at festen for Jesu mor befinner seg like før hennes sønns fødsel. Hvem kan bedre enn henne hjelpe oss til å bli kjent med, elske og tilbe Guds sønn som ble menneske?”

”La oss derfor ledes av henne og la hennes følelser oppfordre oss til i hjertets oppriktige og åpne ånd forberede oss til i barnet i krybben gjenkjenne Guds sønn som har kommet til oss her på jorden for vår frelses skyld. La oss gå ved siden av henne i bønn og si ja til den vedvarende innbydelsen som adventsliturgien vil vise oss hen til. Det er en innbydelse til å være håpefulle og å våke i gledefull forventning, for Herren kommer ikke til å la vente på seg: han kommer ofr å befri sitt folk fra synden,” sa paven.

Paven oppfordrer oss til å sette i stand en julekrybbe i våre hjem

”I mange familier forekommer den vakre og velkjente tradisjonen at man straks etter Marias uplettede unnfangelsesfest begynner å sette i stand julekrybben, som om man, sammen med Maria, ville gjenoppleve disse dager så fulle av vibrerende forventing som gikk forut for Jesu fødsel.”

”Å sette i stand Jesu krybbe hjemme hos seg kan være en enkel men effektiv måte å vise frem hva troen handler om og føre dette videre til sine egne barn. Julekrybben hjelper oss til å betrakte Guds kjærlighets mysterium som har åpenbart seg i fattigdommen og enkelheten som rådet i en grotte i Betlehem.”

”Den hellige Frans av Assisi ble så overveldet av Inkarnasjonens mysterium at han ville gjenskape det ved å lage en levende julekrybbe i Greccio. På den måten ble han den første i en lang folkelig tradisjon som ennå i dag har beholdt sin verdi for evangeliseringsbestrebelsene.”

Julekrybben hjelper oss virkelig til å forstå hemmeligheten bak julens budskap. Den taler om Kristi ydmykhet og barmhjertige godhet, Han som ”ble fattig for deres skyld, og gjennom sin fattigdom gjorde dere rike” (2 Kor 8, 9). Hans fattigdom beriker den som slutter seg til den, og julen fører md seg glede og fred til dem som liksom hyrdene i Betlehem tar til seg engelens ord: ”Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et lite barn, svøpt og liggende i en krybbe” (Lk 2, 12). Og det fortsetter å være et tegn også for oss, vi menn og kvinner i det 21. århundre. Det finnes ingen annen jul.”

Paven ba tilslutt om jomfru Marias beskyttelse: ”Jeg ønsker å be Herren om hjelp så alle kristne familier kan forberede seg til i tro å feire den kommende julehelgen. Jeg ber at Maria må hjelpe oss til å feire den i julens ekte ånd.”