Kristi legemsprosesjon kommer tilbake til Amsterdams kanaler

Et fargerikt følge fulgte det hellige sakrament da det ble båret langs Amsterdams kanaler. For tredje år på rad gjenopplivet Vår Frue kirke i Amsterdam en tradisjon som har ligget nede siden 1578. Denne kirken har Opus Deis prester ansvar for.

Fotogalleri (utvalg)

Fotogalleri (fullstendig samling)

For tredje år på rad siden 1578 var det biskopen av Haarlem, monsignor Punt, som ledet Kristi legemsprosesjon langs Amsterdams kanaler.

Det var mange som fulgte det hellig sakrament. Det var et fargerikt følge med mer enn tusen pilegrimer som under sang og bønn vakte stor oppmerksomhet blant byens fotgjengere. Benedikt XVI hadde gitt prosesjonen sin velsignelse via en representant.

Det var mange som fulgte det hellig sakrament. Det var et fargerikt følge med mer enn tusen pilegrimer som under sang og bønn vakte stor oppmerksomhet blant byens fotgjengere. På gaten ble det delt ut brosjyrer som forklarte hva prosesjonen gikk ut på.

I sin preken sa biskopen at paven visste om denne prosesjonen og at den til og med var nevnt på en hjemmeside i USA, der man sa at hvis en slik prosesjon kunne finne sted i Amsterdam, da kunne den finne sted hvor som helst i verden.

Biskop Punt erindret at han for 40 år siden dro til universitetet på sykkel langs Amsterdams kanaler. ”Jeg kunne på den tiden ikke forestille meg at jeg en dag skulle ferdes langs kanalene i Jesu selskap! På den tiden drømte jeg om en ny verden med ubegrenset frihet som skulle få alt som minnet om autoritet til å forsvinne. Nåvel, denne nye verden har ennå ikke kommet. Nå har vi i stedet meningsløs vold og fiksering på sex... Vi har kommet svært langt bort fra våre røtter.”

”BARE KJÆRLIGHETEN KAN FORKLARE DET”

Biskopen konstaterte at det likevel var skjedd en forandring. ”Kristi legemsprosesjon som vi ser her er eksempel på det. Bare kjærligheten kan forklare den. Det er ikke uten grunn at Benedikt XVIs encyklika handler om kjærlighet. Det tok lang tid før Guds nåde rørte ved mitt hjerte. Men om vi tillater at kjærligheten trenger inn i vårt indre, da blir troen til levende liv. Jesus finnes og vi kan finne Ham i eukaristien.”

”Denne prosesjonen er ikke noe folkloristisk, den er en bønn med Kristus midt iblant oss,” la biskop Punt til. ”Selv alle de menneskene som betrakter oss fra fortauet vil bli velsignet. La oss be Herren om at han sender sitt lys og åpner nye veier. På den måten kommer han til å velsigne vårt land og denne byen.”

ØKUMENIKK OG LOKAL FARGE

Prosesjonen hadde en svært spesiell atmosfære. Vår Frue kirke som hadde organisert prosesjonen huser tre grupper: nederlandske katolikker, katolikker fra Surinam og syrisk-ortodokse. Prester fra Opus Dei har ansvaret for menigheten. Også prester som tilhører den koptiske og den etiopiske kommuniteten var tilstede.

Også mennesker fra andre menigheter i Amsterdam fulgte syngende og bedende med Herren i det hellige sakrament., som ble båret av biskopen av Haarlem i en monstrans under en baldakin. Musikkorpset ”Volendam” kledd i folkedrakter gikk først og ga en festlig stemning til følget.

Før prosesjonen begynte feiret man høymesse med sang av det gregorianske flerstemte koret samt et kor fra Surinam. Prosesjonen ble avsluttet i en kirke med sakramental velsignelse.

På gaten ble det delt ut brosjyrer som forklarte hva prosesjonen gikk ut på. En del turister fra Middelhavsland falt på kne og gjorde korsets tegn da monstransen ble båret forbi.

EN NY TRADISJON

Prosesjonen fant sted for første gang i 2004 i anledning Vår Frue kirkes 150-årsjubileum. Da hadde det i Amsterdam ikke vært noen prosesjoner siden 1578 fordi det ble forbudt ved reformasjonen. Dette forbudet varte i flere hundre år i nesten hele landet. I 1983 ble det igjen tillatt å offentlig feire religiøse høytider.

Vår Frue kirke var den første som benyttet seg av denne muligheten. Nå kan man si at prosesjonen, som har vakt stor interesse, har blitt en tradisjon.

-------------------------------

R.K. Rectoraat Onze Lieve Vrouwekerk

Keizersgracht 220

1016 DZ Amsterdam

Tel. 020 – 673 22 50

olv@dds.nl www.amsterdam.onze-lieve-vrouw.nl