Benedikt XVI, et vitne om troen på at Gud er kjærlighet

Her er teksten som Opus Deis prelat har skrevet i anledning Benedikt XVIs første år som pave.

Foto: Eric Vandeville.

”For et år siden ble Benedikt XVI valgt til den hellige Peters etterfølger, og han overtok etter Johannes Paul II. Ett år er en meget kort tid i Kirkens historie, men det er tilstrekkelig til å konstatere enda en gang at det finnes en kontinuitet ved hver overgang fra en pave til en annen, uansett personlige forskjeller.

Jeg vil gjerne minne om det som i første rekke utgjør grunnlaget for denne kontinuiteten, nemlig Den hellige ånds hjelp til Kirken og de kristnes bønn for sin øverste Hyrde. Katolikkenes enhet er ikke uniformering i det temporære som man kan ha forskjellige oppfatninger om, men gjelder heller en enhet i troen, i ett og samme håp, og i den broderlige kjærlighet som gjør oss til ett hjerte og en sjel i Kristus, når vi lever etter den.

Verden trenger at alle lemmer i Kirken stiller opp for sannheten, og forblir fullstendig lojale overfor Kirkens oppdrag å tjene. For å virkeliggjøre dette har vi nå pave Benedikt XVI, som i tillegg til sine velkjente, helt spesielle menneskelige egenskaper gir oss et særskilt og klart vitnesbyrd om troen på vår Gud, som er Kjærlighet. Måtte Herren gi oss katolikker nåden til med hele vår fornuft å si ja til pavens lære og bevege oss til daglig og helhjertet å be for ham og hans intensjoner.”

+ Javier Echevarría

Prelat av Opus Dei