Ykseys on elämän merkki (prelaatin viesti tammikuussa 2022)

18.-25. tammikuuta kirkko rukoilee kristittyjen ykseyden puolesta. Viestissään Opus Dein prelaatti pyytää kaikki uskovia yhtymään tähän rukoukseen.

Rakkaani, varjelkoon Jeesus tyttäriäni ja poikiani puolestani!

Alkaa kristittyjen ykseyden rukousviikko. Rukous, jonka kirkko kohottaa Jumalan puoleen tässä oktaavissa, juontaa juurensa Jeesuksen vuoropuhelusta Isänsä kanssa viimeisellä aterialla apostolien ympäröimänä: "Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun. Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut" (Joh 17:20–21).

Herra rukoili myös meidän puolestamme: kaikkien meidän puolestamme, joista aikojen kuluessa tulisi kirkon jäseniä. Ja hän lisäsi, että yhtenäisyyttä tarvitaan aina, "jotta maailma uskoisi".

Yrittäkäämme näinä päivinä tehostaa rukoustamme, jotta Jumalan tahto toteutuisi ja Jumalalla olisi "yksi lauma ja yksi paimen" (Joh. 10:16).

Tämä ykseyden rukousviikko voi auttaa meitä myös pohtimaan yhtenäisyyden arvoa sen monissa eri ilmenemismuodoissa. Voimme tietoisemmin ajatella sitä, että "ykseys on elämän merkki" (Pyhä Josemaria, Tie, n. 940). Kuinka hyvä onkaan pitää huolta tästä ykseydestä pienillä päivittäisillä teoilla! Joskus meidän on annettava periksi omista mauistamme ja ideoistamme, vaikka ne olisivat hyviä ja sallittuja. Se auttaa meitä muistamaan, että "kokonaisuus on enemmän kuin osat" (Franciscus, Evangelii gaudium, n. 235). Yhtenäisyys on tärkeämpi arvo kuin monet muut asiat juuri siksi, että se on elämän merkki ja elämän ehto.

Teitä suurella rakkaudella siunaten,

Isänne

Fernando

Roomassa, 18. tammikuuta 2022