Den helige Josemaría får en ny webbsida

Från och med den 26 juni, då den helige Josemarías festdag för första gången kommer att firas, kommer det att finnas en ny webbsite tillägnad Opus Deis grundare, som helgonförklarades av Johannes Paulus II den 6 oktober 2002 i Rom.

På Internetadressen www.josemariaescriva.info , kommer Internetanvändarna att lära känna den helige Josemarías budskap, han som under kanoniseringsceremonien den 6 oktober beskrevs av Johannes Paulus II som ”vardagslivets helgon”

Webbsida finns tillgänglig på engelska, italienska och spanska och erbjuder nyheter och dokumentation om den helige Josemarías liv, lära och skrifter.

Under rubriken Världsvid vördnad finner vi berättelser om bönhörelser som har kommit människor till del genom den helige Josemarías förbön. Det rör sig om konversioner, beslut att djupt och innerligt praktisera den katolska tron, tillfrisknanden, hjälp av materiell art, familjeproblem som funnit sin lösning. Denna sida ger dessutom besökaren möjlighet att skriva ut sankt Josemarías bönekort och att avlägga ett eget vittnesbörd.

Under avdelningen Läror finner vi sidan I Kristi efterföljelse , som tar upp händelser ur Vår Herre Jesu liv, kommenterade av Opus Deis grundare. I samma avdelning finner vi texter som berör de viktigaste aspekterna i den helige Josemarías budskap: den kristna kallelsen till helighet, arbetets helgelse, den gudomliga barnaskapet, tillsammans med vittnesbörd som till exempel följande vittnesbörd som avgivits av Roger Bissonnette, en skolbussförare i Québec: “Jag praktiserade min tro, gick i Mässan varje söndag, men aldrig tänkte jag på att söka heligheten. Det är bara för präster och ordensfolk, tänkte jag. Men då gav min fru mig att läsa några av den helige Josemarías predikningar och jag upptäckte då att också jag kunde bli helig. Det var en stor nyhet för mig”.

Avdelningen Biografi innehåller en sammanfattning av den helige Josemarías liv, artiklar om kanoniseringen och hänvisningar till hans skrifter.

Under hans inspiration tar upp några av de många initiativ som den helige Josemaría direkt uppmuntrade till och andra som är frukten av hans exempel och läror. Här kan du exempelvis finna reportage om kvinnocentra Condoray i Peru och Strathmore College i Kenya.