38 nieuwe diakens op feest Christus Koning

Mgr. Javier Echevarría heeft 38 gelovigen van het Opus Dei, waaronder de Nederlander Eugen Graas, diaken gewijd. Tijdens de ceremonie in Rome, riep hij de aspirant-priesters en alle aanwezigen op om zich ten dienste te stellen aan de naaste om het Koninkrijk van God te vestigen op aarde.

De diakenwijding vond plaats in de Sant' Eugenio-basiliek.

De nieuwe diakens komen uit achttien verschillende landen van alle vijf continenten. Tijdens de diakenwijding, die werd gevierd in de Romeinse basiliek Sant' Eugenio, heeft de prelaat gesproken over het feest van Christus Koning. In dit artikel staan enkele delen van de homilie.

“Als we waarachtige leerlingen willen zijn van de Heer, moeten we net zoals Hij dienaar van allen zijn. Dienaar van allen zonder uitzondering en zonder ons te laten voorstaan op vermeende rechten die voortkomen uit leeftijd, economische of sociale positie, voorspoed of welstand. De onderrichting van de Heer is heel duidelijk: wie onder u de voornaamste is, moet als de jongste wezen, en wie bevelen geeft als iemand die dient.”

“Hoe is onze houding wat dat aangaat? Helaas leven we in een hoogst competitieve maatschappij waar – voor velen – het belangrijkste lijkt te zijn tot elke prijs persoonlijk succes te hebben. Zelfs ten koste van de meest elementaire plichten, zoals de liefdevolle zorg voor de wederhelft, voor ouders en voor de kinderen; ten koste van de trouw tussen vrienden of zelfs de plichten van de rechtvaardigheid en van naastenliefde.”

“De weg om Christus te volgen is radicaal anders. De christen die zich zoekt te heiligen midden in de wereld moet zich echt elke dag inspannen om in zijn beroep of vak gewaardeerd te worden. Hij moet vruchten voortbrengen met de gaven die God hem heeft gegeven. God zal hem er rekenschap van vragen. Hij moet zijn werk verrichten niet gedreven door een egoïstische zelfbevestiging, maar om beter zijn broeders te kunnen dienen. Met woorden van de stichter van het Opus Dei, zeg ik jullie: We moeten onszelf vergeten, geen andere heerschappij verlangen dan de anderen te dienen zoals Christus zelf (...). Dit vereist de gehele onderwerping van de eigen wil aan het goddelijk model, te werken voor allen, te strijden voor de eeuwige gelukzaligheid en het welzijn van allen. Ik ken geen betere weg om rechtvaardig te zijn – zo besluit de heilige Jozefmaria – dan een leven van overgave en dienstbaarheid.”

“Het rijk van God wordt gebouwd in de geschiedenis. Het komt niet op opzienbarende wijze tot stand, maar in de beslotenheid van het hart; het openbaart zich niet met wapperende banieren, maar in de nederigheid van de plichtsvervulling en de dagelijkse bediening.”

Koninkrijk van God, nederigheid en dagelijks dienstwerk

“Wanneer een vader of een moeder voor het gezin zorgt met liefde en zich bekommert over de christelijke opvoeding van de kinderen, bouwt hij of zij het koninkrijk van God op. Als een vakman, een arbeider, een student zijn of haar werk goed doet uit liefde tot God en zijn naaste, bouwt hij het rijk van God op. Als een entrepreneur of een politicus gewettigd zijn invloed op de maatschappij aanwendt, door bij te dragen aan de totstandkoming van het algemeen welzijn en daarbij afziet van die middelen die het christelijk geweten niet toestaan, dan bouwt hij aan het koninkrijk van God. Als een zieke zijn ziekte en zijn beperkingen aan de Heer opdraagt en zich verenigt met Christus aan het kruis, dan bouwt hij – op zeer effectieve wijze – mee aan het rijk van God.”

"Het rijk van God komt tot stand in de beslotenheid van het hart; het openbaart zich niet met wapperende banieren, maar in de nederigheid van de plichtsvervulling en de dagelijkse bediening.".

“Houden we deze werkelijkheid voor ogen, beminde broeders en zusters, op elk moment en in elke omstandigheid. Op elk moment, maar in het bijzonder als het kwaad zich verspreid en we binnen ons het gevoel van onbehagen en ontmoediging voelen opkomen.”

Terwijl hij zich richtte tot de diakens en hun familie en vrienden, merkte de prelaat op dat de viering van deze wijding op de plechtigheid van Christus Koning “een betekenisvol samenvallen is. U weet allen dat het woord diakonia dienstwerk betekent. De diakens staan met deze eerste graad van het wijdingssacrament ten dienste van de bisschop en de priesters in uitoefening van hun priesterlijke taken.”

“Wanneer jullie je werk verricht, zowel in de liturgie, als in het onderricht of in de charitas, dan dient Christus zelf de mannen en vrouwen door middel van jullie. Wat een genoegen komt er voort uit het besef de ander werkelijk te dienen! Laten we dus met blij gezicht dienen, want God houdt van wie geeft met vreugde. Dienen we de Heer altijd met blijdschap.”

De zojuist gewijde diakens zijn:

Santiago Álvarez, Paolo Arcara, Ignacio Barrera, Randifer Boquiren, Leo Bravo, Ignacio Carriazo, Andrea Cumin, Hugo Dávila, Pablo Edo, Gabriel Fernandez Castiella, Ricardo Furber, Anthony Gichuki, Eduardo Gil, Eugen Graas, Justin Gillespie, Efraim Hennessey Preciado, Josemaría Hernández, Andreas Kuhlmann, José María Lix-Klet, Estanislao Mazzuchelli Urquijo, Fabrizio Melchiori, Fernando Milán, Félix Navarro, Freddy Ngandu Muteba, Francisco Olalla Gallo, Brendan O'Connor, Andrew Parish, Stephan Patt, Pablo Pérez Rubio, Fabio Quartulli, Carlos Ruiz Montoya, Luis Armando Silva, Lloyd Singcong, Andrés Felipe Suárez, Juan Manuel Varas, Paco Vera Zorrilla, Carlos Villar, Pedro Willemsens.