37 nieuwe priesters van het Opus Dei

De prelaat van het Opus Dei heeft in Rome 37 priesters uit 16 landen gewijd. “Er wacht ons een enorme taak. De wereld hunkert naar de liefde van Christus”, zo zei mgr. Echevarría in zijn preek. “We kunnen de goede geest van Christus uitdragen door vrede en vreugde te zaaien. Dit is mogelijk wanneer we zeer verenigd blijven met de Heer, met een groot vertrouwen in zijn goedheid en macht.”

Bij de plechtigheid waren rond tweeduizend aanwezigen.

“We komen uit zestien landen waar veel mensen met een grote geestelijke honger op zoek zijn naar de zin van hun leven. Ik vraag iedereen om gebeden. We hebben die nodig om echte werktuigen van Christus te zijn”, aldus Landry Gbaka-Brédé uit Ivoorkust. Hij is een van de diakens van de prelatuur van het Opus Dei die in de Romeinse basiliek van San Eugenio de priesterwijding hebben ontvangen.

Mgr. Echevarría: “De wereld hunkert naar de liefde van Christus”

Rond tweeduizend mensen woonden de plechtigheid bij. De nieuwe priesters vulden het presbyterium. In zijn preek herinnerde de prelaat van het Opus Dei hen eraan “dat het de Heer zelf is die jullie heeft geroepen door middel van jullie bisschop. Jullie zijn nu dienaren van Christus geworden, zichtbare instrumenten van de eeuwige Hogepriester om zijn Offer op aarde voort te zetten.”

Een brief van Johannes Paulus II aanhalend, zei mgr. Echevarriá dat Christus zich in de Mis tegenwoordig stelt in de tijd door de armzalige handen van de priester. “Hoe verbazingwekkend is deze realiteit. Zoals de heilige Jozefmaria schreef, zijn de nederigheid en de liefde van Christus in de Eucharistie onmetelijk – meer dan in de stal, dan in Nazaret, dan aan het Kruis (De Weg, 533). In woorden van de paus rest ons niets anders dan in stilte voor dit grote geloofsmysterie te knielen en het te aanbidden.”

Damian uit Polen met zijn ouders.

“Er wacht ons een enorme taak”, aldus mgr. Echevarría. “Een vluchtige blik volstaat om te zien dat de wereld de liefde van Christus hard nodig heeft. Overal bespeuren we de wrange vruchten van de haat en de gewelddadigheden van de een tegen de ander. Als christenen moeten wij de goede geest van Christus uitdragen door vrede en vreugde te zaaien. Dit is mogelijk wanneer we zeer verenigd blijven met de Heer, met een groot vertrouwen in zijn goedheid en macht.”

De prelaat van het Opus Dei feliciteerde de ouders en familieleden van de wijdelingen. “Bid voor hen en voor alle gewijde bedienaren: de paus – kort geleden hebben we zijn 84ste verjaardag gevierd –, de kardinaal-vicaris van Rome, de bisschoppen en de priesters uit heel de wereld. Dat God jullie moge zegenen.”

Landry met zijn ouders.

Jonge en groeiende Kerk in Ivoorkust

“In mijn land bestaat een grote behoefte aan vrede en verzoening”, aldus l’abbé Landry, de nieuwe priester uit Ivoorkust. De politieke en sociale situatie in zijn land zijn instabiel. “We moeten leren vergeven, want iedereen heeft geleden. Ik vraag God hulp opdat ik als priester kan bijdragen aan de vrede in Ivoorkust, ook door het sacrament van de boete. In de biecht verzoenen wij ons met God. Als wij christenen innerlijke vrede hebben kunnen wij met de hulp van God een maatschappij opbouwen die gebaseerd is op begrip en wederzijdse hulp.”

Landry is in 1973 geboren. “De katholieke Kerk is nog jong in mijn land en groeit voortdurend. Er zijn priesters nodig om de mensen die de stap naar het katholieke geloof zetten te begeleiden. Ze hebben een groot verlangen zich in het geloof te verdiepen. Het geven van vorming beschouw ik als een van de grootste uitdagingen van de Kerk in mijn land. Ik voel een grote verantwoordelijkheid mensen te helpen in hun christelijke geloofsvorming en ook om de sacramenten toe te dienen, vooral de biecht en de mis.”

Omringd door het gebed van Australiërs en Nieuw-Zeelanders

Een andere wijdeling is Peter Fitzsimons uit Australië. Hij was werkzaam als advocaat en docent aan de Universiteit van Waikato in Nieuw-Zeeland. Zijn moeder was bij de plechtigheid aanwezig. Voor het eerst heeft zij de afstand van meer dan 16.000 km tussen Sidney en Rome afgelegd. De oom van Peter die religieus is bij de Oblaten van Maria is met haar meegekomen, samen met andere familieleden en vrienden uit Australië, Nieuw-Zeeland, Japan en Maleisië.

Peter met zijn moeder

Volgens de nieuwe Australische priester staat zijn in 1999 overleden vader aan de basis van zijn roeping: “Hij zei me dat hij voor mij zou bidden opdat ik edelmoedig zou zijn naar God. Ik ben er zeker van dat zijn gebeden mij deze jaren hebben geholpen. Nu ik bij hem in het krijt sta ben ik zeer gemotiveerd om elke dag voor hem in de heilige Mis te bidden.” Naar aanleiding van de eucharistieviering zegt hij zich er van bewust te zijn “dat het gebed het belangrijkste voor een priester is. Daarom vraag ik de heilige Jozefmaria dat hij mij helpt veel van de Mis te houden.”

Peter voelt zich omringd door het gebed van veel mensen. “Zo ontving ik een brief van een Engelse familie. Ze zijn anglicaans en hebben aan hun medeparochianen gevraagd in hun dienst een speciaal gebed voor mij op te nemen.”

Ji Young van een bekeerde familie

De Koreaan Ji Young Emiliano Hong is ook priester gewijd. Hij is in 1973 in Seoel geboren. In 1986 verhuisde hij met zijn hele familie naar Buenos Aires. Daar leerde hij het katholieke geloof kennen. Na korte tijd werd hij katholiek. “Een tante van mij, die in Korea woonde, zette als eerste de stap naar het geloof. Door haar hebben mijn ouders, verschillende ooms en tantes en mijn grootouders het katholieke geloof ontdekt. Ik was zelf protestants. In mijn familie waren ook boeddhisten en het merendeel was atheïst.”

Ji Young met familieleden.

De Koreaanse priester vertelt dat er in 1984 bij het bezoek van Johannes Paulus II aan Zuid-Korea een miljoen katholieken waren. Nu zijn het er meer dan vier miljoen. De explosie aan bekeringen schrijft hij voor een deel toe aan de voorspraak van de Koreaanse martelaren die de paus tijdens zijn bezoek heeft heilig verklaard. Een van hen, Pedro Lee, is van moeders kant een voorouder van Ji Young.

Ji Young is ervan overtuigd dat de familie een grote rol kan spelen in de bekering tot God. “Ik bid God dat er vandaag de dag veel families als de mijne zijn die de weg naar God vinden. In mijn geval is het duidelijk dat God zich heeft bediend van de bekering van mijn tante.”

De nieuwe priesters komen uit Argentinië, Australië, Brazilië, Chili, Colombia, Honduras, Ivoorkust, Italië, Korea, Mexico, Paraguay, Polen, Portugal, El Salvador, Spanje en Venezuela.