“Ik heb jullie hulp nodig om mijn taak te kunnen vervullen”

Johannes Paulus II is tot zaterdag 19 februari op retraite. Gisteren bad hij vanuit het raam van zijn studievertrek het Angelusgebed met de toegestroomde gelovigen op het Sint Pietersplein.

Vandaag om 18.00 uur begint in de “Redemptoris Mater” kapel de retraite voor de paus en de Romeinse curie met de uitstelling van het allerheiligste, een vesperviering, een meditatie en een eucharistisch lof. De meditaties worden dit jaar verzorgd door mgr. Renato Corti, bisschop van Novara en hebben als centraal thema: “De Kerk in dienst van het nieuwe en altijddurende verbond”.

Bij gelegenheid van het Jaar van de Eucharistie wordt de retraite zaterdag in de Sint Pieter afgesloten met een eucharistische concelebratie en de aanbidding van het allerheiligst Sacrament. Naast de leden van de curie en het vicariaat van Rome zijn ook de medewerkers van de Heilige Stoel daarvoor uitgenodigd.

Zoals gebruikelijk ontvangt de paus tijdens de retraite geen bezoeken. Ook de algemene audiëntie op woensdag gaat niet door.

Angelus

Johannes Paulus bad vanuit het raam van zijn studievertrek de Engel des Heren met de duizenden toegestroomde gelovigen op het Sint Pietersplein. Daarvoor las aartsbisschop Loenardo Sandri de tekst van de paus voor.

“Allereerst – zo schrijft de paus – wil ik jullie en iedereen die deze bijeenkomst op radio of tv volgt bedanken voor jullie nabijheid, genegenheid en in het bijzonder voor jullie gebeden tijdens mijn opname in het Gemelli ziekenhuis. Ik heb jullie hulp altijd nodig om de taak die Jezus mij heeft toevertrouwd te kunnen vervullen.”

De paus herinnerde aan de asoplegging van afgelopen aswoensdag. “De veertigdagentijd herinnert ons ieder jaar aan een fundamentele waarheid: we gaan het eeuwig leven niet binnen zonder ons kruis in vereniging met Christus te dragen. We bereiken geen geluk en vrede zonder edelmoedig de innerlijke strijd aan te gaan. Het is een strijd die gewonnen wordt met de wapens van de boete: met gebed, vasten en werken van barmhartigheid. Wij moeten dit alles zonder hypocrisie en met nederigheid beleven, in een geest van oprechte liefde tot God en de naasten.”

De paus vroeg de gelovigen voor hem en zijn medewerkers van de Romeinse curie te bidden tijden de retraiteweek die vanmiddag begint. “In stilzwijgen en ingetogenheid zal ik tot de Heer bidden voor alle noden van de Kerk en de wereld.”

Vatican Information Service