Citaten van Benedictus XVI in augustus

Na enige dagen van rust in de Alpen, heeft Benedictus XVI zijn werk hervat. Deze citaten zijn genomen uit zijn boodschappen in de maand augustus. Een update.

"De Eucharistie is niet een simpele gebeurtenis met twee hoofdpersonen, een dialoog tussen God en ‘mij’. De eucharistische Communie neigt tot totale omvorming van het eigen leven. Met kracht opent zij geheel het innerlijke ‘ik’ van de mens en schept een nieuw ‘wij’. (5 augustus)

Het hedendaagse relativisme tast de rede aan, omdat het in feite tracht vast te leggen dat de mens helemaal niets met zekerheid kan kennen, behalve dan op het gebied van de positieve wetenschap. Vandaag de dag, net als toen, zoekt de mens voortdurend naar uitvoerige antwoorden op vragen naar de zin en de vervulling van het leven. Die vragen zijn fundamenteel en laten hem niet los. (5 augustus)

De heiligen geven, door het Evangelie van de Liefde in de praktijk te brengen, rekenschap van hun hoop. Zij tonen het ware gezicht van Gods liefde en tegelijkertijd het authentieke gezicht van wat de mens is, geschapen naar het evenbeeld van God. (9 augustus)

(Citaat van de Pastoor van Ars). De mens is geschapen voor de hemel. De duivel brak de ladder in stukken die er naartoe leidde. Maar de Heer heeft door zijn lijden een andere gemaakt... En de Heilige Maagd staat boven aan de trap en houdt het met beide handen stevig vast. (15 augustus)

Wat aan Maria gebeurd is, geldt op een andere doch altijd reële manier voor iedere man en vrouw, want God vraagt aan ieder van ons Hem te ontvangen, ons hart en lichaam tot Zijn beschikking te stellen, heel ons leven, ons vlees – zegt de Bijbel -, opdat Hij in de wereld zou kunnen wonen. (15 augustus)

Wie van dit Brood eet en in gemeenschap met Jezus leeft, verandert door Hem en in Hem, wordt gered van eeuwige dood: hij zal zoals ieder ander sterven, deelnemend aan de het lijden en kruis van Christus, maar hij is niet meer een slaaf van de dood en zal op de laatste dag opstaan. (16 augustus)

Wilt ook gij soms weggaan?” Deze verontrustende provocatie weerklinkt in ons hart en verwacht van ieder van ons een persoonlijk antwoord. Inderdaad, Jezus stelt er zich niet mee tevreden dat men Hem oppervlakkig en formeel volgt, een eerste opwelling van enthousiaste navolging volstaat niet voor Hem; het is noodzakelijk ons gedurende het hele leven met verstand en hart te verenigen. (23 augustus)

Hem volgen, vervult het hart met vreugde en geeft aan het leven zijn volle zin, maar houdt moeilijkheden en zelfverloochening in want men moet dikwijls tegen de stroom in gaan. (23 augustus)

Als wij ons hart vol vertrouwen voor Christus openen, als wij ons door Hem laten veroveren, kunnen ook wij de ervaring opdoen, met de pastoor van Ars, dat ons enig volledige geluk op deze aarde is, God te beminnen en te weten dat Hij ons liefheeft. (23 augustus)