Naiset tulivat pian miesten jälkeen

Elokuussa tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun ensimmäiset Opus Dein naiset tulivat Suomeen. Miehet olivat ehtineet maahan jo vuotta aiemmin.

Opus Dein apostolinen työ alkoi Suomessa uskovin ja luottavaisin silmin. Se kasvaa edelleen ja katsoo luottavaisesti tulevaisuuteen tässä kirkon kasvulle hedelmällisessä maaperässä. Juuri sellaisessa, jossa Henki kukkii, niin kuin muuan kirkkoisä sanoi.

Opus Dein, "Jumalan työn", perustamisesta lähtien pyhän Josemarían, perustajamme, henki oli täynnä lapsenomaista rakkautta kirkkoa kohtaan ja vakaata tahtoa palvella kaikkia sieluja ohjaamalla heitä täyteen yhteyteen Kristuksen kanssa hänen kirkkonsa sydämessä: "Opus Dein ja sen lasten ainoa tavoite ja toive on palvella kirkkoa, niin kuin kirkko tahtoo, sen erityisen kutsumuksen avulla, jonka Jumala on meille antanut. Meidän tarkoituksemme on pyhittää jokainen oikeamielinen inhimillinen aloite, tavanomainen työ, jota maailmassa tehdään, maallikkoina maallisella tavalla, pyhän kirkon, Rooman paavin ja kaikkien sielujen palveluksessa."

Kolmekymmentä vuotta ei ole pitkä aika, jos halutaan arvioida Kristuksen valtakunnan rakentamistyötä Suomessa. Eikä se ole paljon kestävän palvelun tuottamisessa yhteiskunnalle. Mutta 30 vuotta riittää siihen, että voi olla kiitollinen kaikesta siitä hyvästä, mitä Jumala on lahjoittanut uskovilleen Opus Deissä ja kaikille niille, jotka henkilökohtaisen ystävyyden apostolaattinsa avulla kasvavat lähemmäs Jumalaa.

Tässä yhteydessä on hyvä muistella autuaan Álvaron, pyhän Josemarían ensimmäisen seuraajan sanoja, joita hän usein toisti varsinkin erilaisissa juhlissa ja vuosipäivien yhteydessä: "Kiitos, anteeksi. Anna lisää apua!"

Uskoakseni tämä pyyntö innoittaa Opus Dein jäseniä rukoukseen monin eri tavoin. Se nimittäin auttaa meitä näkemään, kuinka runsaasti Jumala on siunannut apostolista työtämme juuri yksittäisen vuoropuhelun kautta. Samoin se muistuttaa, että vaikeutemme ja heikkoutemme tuntien meidän on noustava yhä uudestaan aina luottaen Jumalan armoon.

Isä Mauri Bravo.

Lähde: Fides 8.6.2018