Elämä lapseudessa

878 Hyvä lapsi, sano Jeesukselle useasti päivässä: "Rakastan sinua, rakastan sinua, rakastan sinua..."

875 Älä unohda, tyhmä lapsi, että rakkaus on tehnyt sinut kaikkivoivaksi.

876 Lapsi hyvä, älä luovu rakkautta täynnä olevasta tavastasi "valloittaa" tabernaakkelit.

877 Kun kutsun sinua "hyväksi lapseksi", älä luule minun pitävän sinua ujona ja arkana. - Jos et ole miehekäs ja... luonteva, olet apostolin sijasta vain naurettava pilakuva.

878 Hyvä lapsi, sano Jeesukselle useasti päivässä: "Rakastan sinua, rakastan sinua, rakastan sinua..."

879 Älä synkisty, kun kurjuutesi vaivaa sinua. - Kerskaile heikkoudestasi, kuten pyhä Paavali, sillä lapset voivat matkia suurempiaan ilman pelkoa joutumisesta naurunalaisiksi.

880 Älkööt puutteesi, epätäydellisyytesi tai edes pahimmat lankeemuksesi erottako sinua Jumalasta. - Heikko lapsi pysyttelee isänsä lähellä, mikäli hän on viisas.

881 Älä välitä, jos tunnet suuttumusta suorittaessasi Hänen pyytämiään asioita. - Opit kyllä vielä hymyilemään...

Etkö ole nähnyt, kuinka huonolla mielellä luonteeltaan yksinkertainen lapsi antaa käsissään pitämänsä makeisen isälleen tämän koetellessa häntä? - Mutta hän antaa sen kuitenkin, sillä rakkaus voittaa.

882 Kun haluat tehdä asiat hyvin, oikein hyvin, toimitkin tavallista huonommin. - Nöyrry Jeesuksen edessä ja sano hänelle: "Näitkö, miten huonosti teen kaiken? - Jollet sinä minua auta, teen kaiken vieläkin huonommin!"

Sääli lastasi! Haluaisin kovin mielelläni kirjoittaa joka päivä suuren sivun elämäni kirjaan... mutta olen niin kömpelö! Ellei Mestarini ohjaa kättäni, kauniiden kirjainviivojen sijasta sulkakynäni saa aikaan vain harakanvarpaita ja mustetahroja, joita ei voi näyttää kenellekään.

Tästä lähtien kirjoitamme, Jeesus, aina yhdessä.

883 Tunnustan sinulle, Rakkaani, että kömpelyyteni on niin suuri, että aiheutan kärsimyksiä jopa halutessani hyväillä. - Pehmennä sieluni tavat. Vaikka minun onkin oltava vakaa ja miehekäs voidakseni elää lapseudessa, toivon sinun tekevän minut yhtä suloiseksi ja herttaiseksi kuin lapset, jotka osoittavat hellästi ja avoimesti rakkauttaan vanhempiaan kohtaan.

884 Olet täynnä kurjuuksia. - Joka päivä näet ne entistä selvemmin. - Älä anna niiden silti pelottaa itseäsi. - Hän tietää hyvin, ettet voi kantaa enempää hedelmää.

Tahattomat lankeemuksesi - lapsen lankeemuksesi - saavat Isä Jumalasi huolehtimaan sinusta entistä enemmän ja äitisi Marian pitämään tiukasti kädestäsi. Kun Herra nostaa sinut päivittäin ylös maasta, käytä tilaisuutta hyväksesi ja syleile häntä kaikin voimin painaen pääparkasi hänen avointa rintaansa vasten, jotta hänen rakastavan sydämensä sykintä tekisi sinut lopulta hulluksi.

885 Neulanpisto. - Yksi toisensa jälkeen. - Kestä ne, hyvä ihminen! Etkö huomaa olevasi niin pieni, että elämäsi aikana - pienellä tielläsi - voit tarjota hänelle vain nämä pienet ristit?

Kiinnitä sitä paitsi huomiota siihen, miten suuri pino näistä neulanpistoista, risteistä vähitellen kertyykään!

Ja lopulta huomaat oppineesi tekemään jotakin todella suurta: olet oppinut rakastamaan.

886 Kun lapsen sielu ilmaisee Herralle halunsa saada syntien anteeksiannon, hän voi olla varma toiveidensa pikaisesta täyttymyksestä: Jeesus vapauttaa sielun likaisesta taakasta, jota se raahaa perässään entisten kurjuuksiensa takia. Hän poistaa kuolleen painon, epäpuhtauden jäännöksen, joka pitää sielun maahan sidottuna. Hän heittää maallisen painolastin kauas sydämestä, jotta tämä voisi kohota Jumalan suunnattoman valtiuden luo sulautuakseen rakkauden elävään liekkiin - häneen.

887 Anteliaisuuden puutteesi, lankeemuksesi ja ehkäpä vain näennäisen taantumuksesi aiheuttama masennus saa sinut usein ajattelemaan, että olet rikkonut jotakin suuriarvoista (pyhittymisesi).

Älä ole huolissasi, vaan sovella yliluonnolliseen elämääsi sitä viisasta tapaa, jolla luonteeltaan yksinkertaiset lapset ratkaisevat vastaavan ongelman.

Kun he ovat rikkoneet - yleensä kömpelyytensä takia - esineen, jota heidän isänsä pitää arvossa, he ovat pahoillaan, ehkä itkevätkin, mutta... hakevat lohdutusta esineen omistajalta... Isä unohtaa esineen arvon, vaikka se olisi suuri. Hän ei ainoastaan anna hellästi anteeksi pienokaiselle vaan myös lohduttaa ja vahvistaa häntä. Ota tästä opiksesi.

888 Rukouksenne tulee olla miehekästä. Lapsena oleminen ei merkitse naismaisuutta.

889 Jeesusta rakastavalle ihmiselle kuivakin rukous on voide, joka lievittää kaikki tuskat. Hän ryhtyy rukoilemaan yhtä innokkaasti kuin lapsi menee sokeriastialle saatuaan kitkeränmakuista lääkettä.

890 Et pysty keskittymään rukoukseen. - Pyri välttämään häiriötekijöitä, mutta älä ole huolissasi, jos ajatuksesi kaikesta huolimatta harhailevat edelleen.

Etkö ole huomannut, kuinka viisaimmatkin lapset tavallisesti huvittelevat ja leikkivät ympärillä olevilla tavaroilla välittämättä siitä, mitä heidän isänsä sanoo? - Tämä ei merkitse rakkauden tai kunnioituksen puutetta, vaan kysymyksessä on lapselle ominainen surkeus ja ajattelemattomuus.

Olet lapsi Jumalan edessä.

891 Kun rukoilet, ole kuin liikennepoliisi ja ohjaa sopimattomat ajatukset pois. Sinulla on siihen tahdonvoimaa, jota lapsena eläminen on tuonut sinulle mukanaan. - Pysäytä toisinaan jokin ajatus sulkeaksesi rukoukseen heidät, jotka tuo sopimaton muisto vei mieleesi.

Jatka näin! Eteenpäin... jatka niin kauan kuin rukouksen aikasi on täyttynyt. - Kun tällainen rukous tuntuu hyödyttömältä, iloitse ja usko, että olet onnistunut miellyttämään Jeesusta.

892 Kuinka hyvää onkaan olla lapsi! - Kun aikuinen ihminen pyytää palvelusta, hänen on liitettävä hakemukseen ansioluettelonsa.

Kun pieni lapsi pyytää jotakin, hänellä ei muiden lasten tavoin ole ansioita, joten hänen täytyy vain mainita: "Olen sen ja sen poika."

Sano hänelle koko sydämestäsi: "Herra, minä olen... Jumalan poika!"

893 Kestävyyttä. - Kun lapsi koputtaa ovelle, hän tekee sen kerran ja kaksi kertaa ja monta kertaa... voimakkaasti ja kauan, häpeämättömällä tavalla! Se, joka suuttuneena avaa oven, leppyy nähdessään pikku häiritsijän yksinkertaisuuden luonteen... - Toimi näin Jumalan kanssa.

894 Oletko pannut merkille, miten kiitollisia lapset osaavat olla? - Ota heistä oppia ja sano heidän tavoin Jeesukselle sekä mieluisien että ikävien tapahtumien jälkeen: "Kuinka hyvä sinä oletkaan! Kuinka hyvä!"

Tämä lause lausuttuna vakuuttuneesti on lapseuden tie, joka tuo sinulle rauhan, sopivasti naurua ja kyyneleitä sekä rajattomasti rakkautta.

895 Työ murtaa ruumiisi etkä pysty rukoilemaan. Olet aina Isäsi läsnäolossa. - Jos et puhu hänelle, katso häntä silloin tällöin kuin pieni lapsi... ja hän hymyilee sinulle.

896 Onko pyyntö ensimmäinen asia, joka vastustamattomasti pyrkii huulillesi kiitosrukouksessa kommuunion jälkeen? Jeesus, anna se minulle: Jeesus, tuo sielu, Jeesus, tuo yritys...

Älä ole huolissasi äläkä yritä pakottaa itseäsi. Etkö näe, miten luonteeltaan yksinkertainen ja rohkea pikkulapsi työntää kätensä hyväsydämisen isänsä taskuun etsiäkseen makeisia ennen kuin on edes antanut tälle tervetuliaissuukon? - Siispä...

897 Tahtomme on armon avulla kaikkivoipa Jumalan edessä. - Sanokaamme Jeesukselle niin monien Jumalan loukkausten tähden päättäväisesti esimerkiksi raitiovaunussa matkatessamme: "Jumalani, haluaisin tehdä yhtä monta rakkauden ja hyvityksen tekoa kuin jokainen tämän vaunun pyöristä tekee kierroksia." Ja voimme olla varmoja, että samalla hetkellä olemme rakastaneet Jeesusta todellisesti ja korvanneet hänelle sen, minkä halusimme.

Tällainen "typeryys" johtuu hengellisestä lapseudesta. Se on viattoman lapsen ja lastaan hellivän isän välistä ikuista vuoropuhelua:

- "Sanohan, kuinka paljon rakastat minua?" - Ja pienokainen sopertaa: "Mon-ta mil-joo-naa!"

898 Jos elät lapseudessa, sinun on hengellisessä mielessä oltava ahne kuin lapsi. - Ajattele ikäistesi lailla niitä herkkuja, joita Äidilläsi on kätköissään.

Ajattele niitä monta kertaa päivässä. Se ei vie kuin muutaman sekunnin... Maria... Jeesus... tabernaakkeli... kommuunio... rakkaus... kärsimys... kiirastulen siunatut sielut... ne, jotka taistelevat: paavi... papit... uskovat... sielusi... omaistesi sielut... suojelusenkelit... syntiset...

899 Kuinka paljon tämä pieni kuolettuminen vaatiikaan sinulta! - Taistelet. - Vaikuttaa siltä, kuin kuulisit äänen sanovan: "Miksi sinun täytyisi niin uskollisesti noudattaa elämänsuunnitelmaasi, aikatauluasi?" - Oletko huomannut, kuinka helposti pikkulapsia voidaan huiputtaa? - Kun he eivät halua ottaa kitkeränmakuista lääkettä, heille sanotaan: "Tämä lusikallinen on isälle, tämä on isoäidille...", ja niin he ovat pian nielleet koko annoksen.

Tee sinäkin samoin. Neljännestunti katumusnauhaa kiirastulen sielujen puolesta, viisi minuuttia vanhempiesi puolesta, toiset viisi minuuttia apostolaatin veljiesi puolesta... Jatka niin, kunnes aikataulusi määräämä aika on mennyt umpeen.

Kuinka arvokas onkaan kuolettumisesi, kun se tehdään tällä tavalla!

900 Et ole yksin. - Kestä koettelemukset iloisena. - On totta, ettet sinä, lapsiparka, tunne Äitisi kättä kädessäsi. - Mutta oletko huomannut, kuinka äidit täällä maan päällä seuraavat kädet ojennettuina pienokaisiaan, kun nämä uskaltautuvat ottamaan ensimmäisiä askeliaan ilman tukea? - Et ole yksin: Maria on vierelläsi.

901 Vaikka kuolisin rakkauden tähden, en voisi koskaan korvata sinulle, Jeesus, sitä armoa, jonka olet tuhlannut minuun tehdäksesi minut pieneksi.