Jongeren over geloof in het dagelijks leven

Jongeren van RKJ Utrecht bekeken samen de video 'de wereld hartstochtelijk liefhebben'. Voor één deelnemer was de kernboodschap die hij had meegekregen: “In je hele dagelijks leven God zoeken en die relatie onderhouden.”

Op vrijdagavond 16 November was er een workshop van de RKJ Utrecht over geloof in het dagelijks leven. In deze workshop hebben we de DVD ‘Passionately Loving the World’ gekeken, waarin mensen uitleggen hoe zij het geloof in hun dagelijks leven beleven. Ook bevat het een aantal ideeën van de heilige Jozefmaria, die door Johannes Paulus II de “heilige van het gewone” werd genoemd.

Daarna hebben we twee casussen behandeld van (fictieve) katholieke jongeren die met veelvoorkomende geloofsproblemen worstelen. Al discussiërend kwamen we zo tot het beste advies voor de persoon in de casus, en onderweg staken de deelnemers zelf ook heel wat op. Aan de hand van reacties van deelnemers wil ik hier een paar kerngedachten uit de workshop behandelen.

God zoeken in je dagelijks leven

Voor één deelnemer was de kernboodschap die hij had meegekregen: “In je hele dagelijks leven God zoeken en die relatie onderhouden.

Dit thema was inderdaad het uitgangspunt van de workshop. De DVD toont een aantal voorbeelden van mensen die in hun dagelijks werk proberen God te zoeken in hun werk en hun gezinsleven. De manier waarop is te veel om na te vertellen, dat kun je beter zelf bekijken

In de casussen spraken we over de situatie van Peter, een katholieke jongen die naar de kerk gaat, en druk bezig is jongeren te werven voor de jongerengroep in zijn parochie. Goed bezig! Alleen doordat hij tot ’s avonds laat op Facebook mensen zit te zoeken, kan hij de volgende dag zich niet concentreren bij zijn studie. In de tentamens die eraan zitten te komen heeft hij dan ook niet al te veel vertrouwen, want hij heeft er amper voor geleerd.

Over de situatie van Peter valt veel te zeggen. Om één ding te noemen: hij beseft niet dat God ook op hem wacht bij zijn tentamens. De heilige Jozefmaria zei: “Een uur studie is, voor een modern apostel, een uur gebed.” (De Weg, punt 335) In het apostolaat (zoals het zoeken van nieuwe mensen voor de jongerengroep) is het God die de groei geeft, en daarvoor hebben we gebed nodig. Naast tijd nemen om persoonlijk met God te spreken en Hem hulp te vragen, dat we zeker niet kunnen overslaan, is het goed om ook ons dagelijks werk aan God aan te bieden als een gebed.

Vraag van een deelnemer: “Hoe kan ik mijn dagelijks werk dan aanbieden of opdragen aan God?

Dat is vrij eenvoudig. Bij het begin van iedere dag kunnen we God zeggen: “Heer, vandaag wil ik alles voor U doen, omdat ik van U houd.” (of iets soortgelijks in onze eigen woorden). We kunnen daar eventueel nog een keer aan denken als we beginnen met werken. Daarna is het belangrijk om ons werk zo goed mogelijk te doen, want we kunnen God geen prutswerk aanbieden. Het belangrijke voor God is niet zozeer het resultaat, maar de inspanning en liefde waarmee we werken. Tenslotte kunnen we dit goed gedane werk aan God opdragen in de heilige Mis. De heilige Jozefmaria raadt ons aan om dit werk op de pateen te leggen samen met het brood dat de priester opdraagt aan God. Zo wordt het samen met het offer van Christus aan God aangeboden, en door dat offer ook geheiligd. In 1985 zei Johannes Paulus II dit in Utrecht als volgt: “U allen dierbare broeders en zusters, breng naar deze eucharistische maaltijd de gave van uw werk en uw gebed, van uw zorg en uw lijden, opdat in deze gave van ieder en van allen de transsubstantiatie voltrekt. Opdat mijn en uw offer wordt tot het offer van Christus zelf, het offer van het eeuwige heil.

Iedereen kan heilig worden

Voor een andere deelnemer was de kernboodschap: “Dat iedereen heilig kan worden.” Of zoals nog iemand anders het formuleert: “Iedereen is geroepen tot heiligheid en je kunt heilig worden door je dagelijkse bezigheden, ieder op zijn plaats”.

Dit aspect komt inderdaad ook duidelijk naar voren in de DVD, waarin mensen concreet laten zien hoe ze leven, waarom ze zo leven, en welke twijfels en problemen ze tegenkomen. Maar dat er problemen zijn op weg naar de heiligheid is normaal, voor Jezus was zijn weg naar de hemel ook geen rozengeur en maneschijn! God blijft ons wel door alle problemen heen roepen om naar Hem toe te komen, en geeft dan ook gelijk de kracht om alle obstakels te overwinnen.

Iedereen is geroepen tot heiligheid, maar hoe die roeping precies vorm krijgt in ons leven kan voor iedere persoon anders zijn. Aan elke roeping zitten twee kanten. Er is de kant van God, die een plan voor ons heeft. Als wij ons best doen dicht bij God te komen, kan Hij ons zijn plan voor ons leven tonen. Ten tweede is er onze kant, wij hebben de vrijheid om Gods plan al dan niet te accepteren. Wat we ook doen, God blijft ons altijd roepen en bijstaan, maar natuurlijk worden we gelukkiger naarmate we meer leven in overeenstemming met wat God voor ons bedacht heeft. En daar is God ook weer ‘blij mee’. Meer dan genoeg reden om Hem te vragen wat zijn Wil is!

God geeft sommige mensen de roeping om bijvoorbeeld priester of kloosterling te worden, of om het apostolisch celibaat midden in de wereld te beleven. Als iemand die roeping heeft is dat geweldig, en dan zal hij het gelukkigst worden en het meest God kunnen liefhebben door die roeping te volgen. Maar andere mensen hebben die roeping niet, en voor hen kan het echt een roeping zijn om te trouwen, en een Christelijk gezin te stichten. Zoals de heilige Jozefmaria zegt: “Moet je lachen omdat ik je zeg dat je ‘roeping voor het huwelijk’ hebt? - Welnu, die heb je: een echte roeping.” (De Weg, punt 27). Ook het gezin is een plek om heilig te worden.

Leven in het nu

In de DVD vertelt een oude priester uit de VS dat hij een van de weinige mensen is die met een heilige (de heilige Jozefmaria) pizza heeft gegeten. Een deelnemer was erg te spreken over een andere opmerking van hem. De priester zei dat de toekomst in God’s handen ligt, het verleden in God’s barmhartigheid, maar dat het nu is wat we hebben. Nu is dus altijd de beste tijd om op weg te gaan naar de Heiligheid. Het is goed om dat te blijven beseffen.

Al met al waren de deelnemers dus blij met de workshop, en zeiden heel wat te hebben opgestoken. Is hij misschien voor herhaling vatbaar bij andere groepen? Voor een deelneemster was er weinig twijfel: “Zeker een keer meedoen aan deze workshop”.

Daan van Schalkwijk // Omega Magazine