30,000 personer i Torreciudad firar familjen

Torreciudad förvandlades den 4 september i en helgedom för familjerna med en mångfald besökare från spanska städer och grannländerna. Prelaten av Opus Dei presiderade över det viktigaste momentet under sammankomsten. Ni kommer också att kunna läsa den fullständiga texten till hans predikan.

Omkring 30,000 personer kom samman den 4 september för att delta i den femtonde marianska familjedagen som är det största evenemanget av sitt slag i Spanien. Torreciudad blev för en dag en helgedom för familjer.

Mycket tidigt på lördagen började de första pilgrimerna att komma till helgedomen. Programmet började kl 12 med läsning av Familjernas offergåva till Jungfrun av Torreciudad.

En familj från Barcelona med sex barn vände sig till Jungfrun med en bön i vilken de bad om Guds moders beskydd för alla kristna hem. Helgedomens rektor, Javier de Mora-Figueroa, välsignade gåvorna som skänkts till Jungfrun av olika utbildningsinstitut och familjer.

Antalet gåvor uppgick totalt till 50, bland vilka fanns arbeten gjorda för hand av familjer och en pilgrimskäpp från det heliga jubileumsåret i Santiago de Compostela. Många av gåvorna utgjordes nu liksom tidigare år av frukter och jordbrukprodukter. Juan Carlos som med sin familj rest mer än 1,000 km för att komma till Torreciudad, sade: “Jag är mycket glad över att ha kunnat komma till Torreciudad med min fru och våra tre barn. Den minste har nyss fyllt ett år. Det har varit mycket rörande att se så många kristna familjers kärlek och glädje över att kunna vara förenade här i tron. "

Den viktigaste akten denna dag var firandet av eukaristin som leddes av biskop Javier Echevarría, prelat av Opus Dei. I sin predikan talade han varmt för äktenskapets institution och anförtrodde åt familjerna samhällets evangelisering under beskydd av Jungfru Maria. ”Kära familjer”, sade han bl a under sin predikan, ”ni kan vara förvissade om att ni är Kyrkans och världens hopp. Därför inbjuder jag er, med Johannes Paulus II:s ord, att inte stänga ert livs och ert hems portar för Kristus. Slå upp dem vidöppna! Låt ljuset som skingrar alla skuggor flöda in i era hem”.

Hela predikan finner ni under rubriken: "Javier Echevarría: Låt ljuset som skingrar alla skuggor flöda in i era hem”.