opusdei.org

Rp.pl: "Newsweek"
przegral spor
sadowy z Opus Dei

"Newsweek" ma zamie$cic¢
sprostowanie i odpowiedz Opus
Dei na publikacje tygodnika z
2011 r., gdzie pisano m.in., Ze ta
katolicka organizacja dziala
niejawnie i prowadzi wlasna
sieC szkol - orzek} w piagtek Sad
Okregowy w Warszawie.

03-02-2013

Artykut z Rzeczpospolitej, 1.02.2013



Sad uwzglednil pozew Opus Dei o
nakazanie redaktorowi naczelnemu
Tomaszowi Lisowi publikacji
sprostowania i odpowiedzi. Adwokat
pozwanego zapowiada apelacje.

W listopadzie 2011 r. "Newsweek"
opublikowat kilka materialéw o Opus
Dei. Zapowiadala je okladka z
zakapturzong postacig w cieniu i
pytaniem: "Kim sg i jakie maja
wplywy w Polsce". Pisano o
niejawnej dzialalnosci Opus Dei.
WSrod osob, ktore - jak stwierdzono -
"zaprzeczajg, ze sa w Opus Deli, cho¢
sie ich o to posadza", wymieniano
m.in. Tomasza Arabskiego, Jarostawa
Gowina, Kazimierza Marcinkiewicza
1 Radostawa Sikorskiego.

Opus Dei Region w Polsce zazadal od
"Newsweeka", na podstawie Prawa
prasowego, sprostowania, ze
nieprawda jest, iz Opus Dei ma
wlasng sieC szkot w kilku miastach,
bo prowadzi "jedynie oSrodki, w



ktorych prowadzone sa dzialania o
charakterze kulturalno-
formacyjnym". Nieprawda jest tez, iz
"numerariusze Slubuja celibat".

Z kolei w zgdanej przez Opus Dei
odpowiedzi pisano, ze
nieuprawnione jest twierdzenie, iz
"Opus Dei jest tajemnicza, elitarng
organizacjg katolicka". "Jej dzialania
sa jawne, upubliczniane; kazdy moze
podjac starania o cztonkostwo" -
podkreslono. Za nieuprawnione
uznano tez twierdzenie, ze w Opus
Dei istniejg "jakiekolwiek stopnie
wtajemniczenia”.

Redakcja odmowita publikacji i
sprostowania, i odpowiedzi. W
zwigzku z tym Opus Dei zlozyla
pozew do sadu z zagdaniem, aby
nakazal to redaktorowi naczelnemu.

Pozwany wniost o oddalenie pozwu,
podkreslajac, Zze w inkryminowanych
tekstach "Newsweek" przytoczyt
stanowisko przedstawiciela Opus



Dei. Zwracil tez uwage, ze Trybunat
Konstytucyjny uznal w 2010 r. zapisy
co do sprostowan i odpowiedzi za
niezgodne z Konstytucja -
znowelizowano je dopiero w 2012 r.
Nowela ustanowila sprostowanie
jedyna forma reakcji na publikacje;
musi by¢ ono "rzeczowe i odnoszace
sie do faktow". Dotychczasowe
przepisy, uchylone po wyroku TK,
dawaly tez mozliwo$c ubiegania sie o
publikacje odpowiedzi prasowej "na
stwierdzenie zagrazajace dobrom
osobistym".

W piatek sad uznal zadanie pozwu
za zasadne, bo zgdania Opus Dei
odnosza sie do faktow podanych
przez tygodnik. Jak mowil w
uzasadnieniu wyroku sedzia SO
Jacek Tyszka, badajac pozew o
nakazanie sprostowania i
odpowiedzi, sad nie bada czy dane
informacje sq prawdziwe, ale tylko
czy dochowano terminow zlozenia
sprostowania oraz czy jest ono



rzeczowe i odnosi sie do faktow.
Zarazem sedzia przyznal, ze sugestia,
iz Opus Dei jest tajng organizacja
prowadzaca niejawne dzialania i
majaca wlasng siec¢ szkol moze
naruszac jej dobra osobiste.

Zdaniem sadu zadania pozwu maja
podstawe prawna, bo trzeba brac
pod uwage przepisy Prawa
prasowego obowiazujace w dniu
kwestionowanej publikacji, a nie w
dniu decyzji sadu.

Wystepujaca w imieniu pozwanego
radca prawny Grazyna Sylwestrzak
w rozmowie z PAP zapowiedziala
apelacje. Ocenila, ze sad powinien
byl wzigc pod uwage przepisy
obowiazujace dzis, a nie w dniu
publikacji. Przypomniata, ze
redakcja umozliwila Opus Dei
wypowiedzenie sie w
kontrowersyjnych kwestiach.
"Odpowiedz Opus Dei byla tylko i



wylacznie polemika z artykutami” -
podkreslita.

W sadzie nie stawit sie nikt w
imieniu Opus Dei.

Jakub Ostalowski // prawo.rp.pl

pdf | dokument generowany
automatycznie z https://opusdei.org/pl-
pl/article/rppl-newsweek-przegra-spor-
sadowy-z-opus-dei/ (07-07-2025)


https://opusdei.org/pl-pl/article/rppl-newsweek-przegra-spor-sadowy-z-opus-dei/
https://opusdei.org/pl-pl/article/rppl-newsweek-przegra-spor-sadowy-z-opus-dei/
https://opusdei.org/pl-pl/article/rppl-newsweek-przegra-spor-sadowy-z-opus-dei/

	Rp.pl: "Newsweek" przegrał spór sądowy z Opus Dei

