
opusdei.org

Historia Opus Dei: W
opinii publicznej

Fragment książki Historia Opus
Dei (José Luis González Gullón,
John F. Coverdale).

28-07-2022

22

W opinii publicznej

PO KONGRESIE GENERALNYM Opus
Dei w 1984 r. zarząd centralny zalecił
regionom, aby zwróciły szczególną
uwagę na apostolat opinii publicznej
oraz wiernym Dzieła pracującym w



środkach masowego przekazu, aby
przekazywali informacje zgodnie z
prawdą i współpracowali w tym celu
ze swoimi kolegami po fachu. Osoby
niebędące dziennikarzami mogą
także wnieść wkład w debatę
publiczną, publikując artykuły lub
przedstawiając poglądy na tematy
zawodowe z zachowaniem zasad
etycznych. Wszyscy zostali
zaproszeni do udziału w dialogu z
opiniotwórcami - dziennikarzami,
reklamodawcami, księgarzami i
wydawcami - oraz do dawania
świadectwa życia zgodnego z
Ewangelią.

Biura odpowiedzialne za
komunikację w Opus Dei w różnych
regionach nabrały większego
doświadczenia i profesjonalizmu.
Starali się upowszechniać
dokumenty i nauczanie papieża oraz
ukazywać postać i nauczanie
założyciela Opus Dei. Pomagali także
biuru apostolstwa opinii publicznej



w Rzymie, które wydawało SIDEC,
biuletyn zawierający artykuły na
tematy ogólne o pewnym znaczeniu
doktrynalnym, który był
rozprowadzany w regionach. Od
1987 r. wydawali Documentation -
drukowaną publikację zawierającą
wycinki z prasy międzynarodowej na
temat Kościoła, papieża, Prałatury i
jej działalności korporacyjnej,
zwłaszcza związanej z pomocą na
rzecz rozwoju[1].

W tym okresie (1975-1994) wiele
osób poznało Opus Dei dzięki
kontaktom z przyjaciółmi, sąsiadami,
krewnymi i kolegami z pracy, którzy
byli członkami Dzieła, lub dzięki
uczestnictwu w zajęciach
organizowanych w ośrodkach. Inni
dowiedzieli się o Opus Dei dzięki
artykułom w gazetach i
czasopismach oraz audycjom w radiu
i telewizji. Szczególną uwagę
poświęcono programom o
założycielu i jego beatyfikacji,



przekształceniu Opus Dei w
prałaturę personalną lub niektórym
lokalnym projektom apostolskim. Na
przykład katolicka sieć telewizyjna i
radiowa EWTN (USA) często
nadawała informacje o Opus Dei. Coś
podobnego wydarzyło się w innych
mediach katolickich we Włoszech,
Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej.
Włoska telewizja publiczna (RAI)
wyemitowała w najlepszym czasie
antenowym kilka filmów
dokumentalnych autorstwa
dziennikarza Alberto Micheliniego,
które po raz pierwszy pozwoliły
tysiącom ludzi zdobyć nową i szerszą
wiedzę o Dziele.

W wielu krajach, w których Opus Dei
było obecne w sposób znaczący,
takich jak Meksyk czy Filipiny, tego
rodzaju wiadomości tworzyły
pozytywny odbiór. Jednak obecność
Opus Dei w opinii publicznej była
nadal niewystarczająca, gdyż nawet
w krajach tradycyjnie katolickich



wiele osób albo nie słyszało o Dziele,
albo miało tylko częściowe
informacje na jego temat. W innych
krajach, takich jak Stany
Zjednoczone i Kanada, gazety
powszechnego obiegu nie były
szczególnie zainteresowane
publikowaniem artykułów o
inicjatywach członków Opus Dei lub
o jego założycielu.

Wybitną postacią zawodową był
Joaquín Navarro-Valls, dyrektor
biura prasowego Stolicy Apostolskiej
w latach 1984-2006. Oprócz
doniesień na temat papieża i
Watykanu, dziennikarze pytali go
czasem o jego przynależność do Opus
Dei. Rosnąca aktywność społeczna
inicjatyw związanych z Opus Dei na
całym świecie odbiła się echem także
w opinii publicznej.

W Europie wiele mediów było
bardzo upolitycznionych, a niektóre
z najważniejszych organów opinii



publicznej były wrogo nastawione do
Kościoła i Papieża. Opus Dei również
zostało uwikłane w kontrowersje.
Lata poprzedzające przekształcenie
Opus Dei w prałaturę personalną
oraz miesiące poprzedzające
beatyfikację założyciela były
okresem przełomowym. Ponadto
miały miejsce inne wydarzenia o
pewnym znaczeniu w takich krajach,
jak Wielka Brytania, Niemcy i
Włochy. Nie jest zaskoczeniem, że
prawdopodobnie najwięcej
krytycznych uwag napłynęło z
Hiszpanii.

HISZPANIA. SPRAWA RUMASA

Na początku lat 80. Rumasa była
gigantyczną spółką holdingową,
która skupiała dwadzieścia banków,
około czterdziestu spółek z
prawdziwego zdarzenia i wiele
innych, nieposiadających żadnej
wartości, utworzonych w celu
przekazywania pożyczek z banków



do pozostałych spółek grupy. Jej
założyciel i główny właściciel, José
María Ruiz-Mateos, był człowiekiem
aktywnym, o silnym charakterze,
supernumerariuszem Opus Dei.
Hojnie wspierał organizacje
charytatywne, religijne i społeczne,
w tym ośrodki edukacyjne i
społeczne prowadzone przez
członków Opus Dei. Jednym z nich
był Instituto de Estudios e
Investigación, S. A., założony przez
Gregorio López-Bravo w 1981 r., aby
pomóc studentom, którzy chcieli
studiować na Uniwersytecie
Nawarry, a nie mieli wystarczających
środków finansowych; w tym
przypadku spółka z grupy Rumasa
udzieliła długoterminowej,
nieoprocentowanej pożyczki w
wysokości 1500 milionów peset[2].

23 lutego 1983 r. rząd hiszpański,
kierowany przez socjalistę Felipe
Gonzáleza, ogłosił, że grupa Rumasa
znalazła się w poważnym kryzysie



finansowym. Później okazało się, że z
powodu nieprawidłowej koncentracji
ryzyka, która przekroczyła 60 %
środków pozostawionych w bankach
przez deponentów, doszło do strat
sięgających 346 mld peset i
ogromnego zadłużenia. W związku z
tym, że upadłość ta naruszyłaby
stabilność hiszpańskiego systemu
bankowego i finansowego, rząd
wydał dekret z mocą ustawy w celu
przejęcia spółek i działalności
biznesowej grupy Rumasa[3].

Decyzja ta, oparta na informacjach
technicznych, była jedną z
najważniejszych decyzji podjętych
przez rząd Gonzáleza w pierwszych
tygodniach jego urzędowania po
wyborach powszechnych w
październiku 1982 roku. Wzbudziło
to ogromne zainteresowanie
mediów, ponieważ - pomijając sam
problem ekonomiczny -
obserwowały one działania rządu
Hiszpańskiej Socjalistycznej Partii



Robotniczej [PSOE] wobec banków i
Kościoła, a konkretnie Opus Dei,
które właśnie zostało utworzone jako
prałatura personalna. Co więcej, sam
gabinet musiał przekonać opinię
publiczną o legalności wątpliwego
dekretu z mocą ustawy, który rok
później został uznany za zgodny z
konstytucją dzięki decydującemu
głosowi ówczesnego prezesa
Trybunału Konstytucyjnego Manuela
Garcíi-Pelayo, który przełamał remis
między pozostałymi sędziami[4].

Opus Dei pojawiło się w mediach,
ponieważ opublikowano informacje,
że Ruiz-Mateos przekazał duże
darowizny na działalność prałatury
oraz że istniał domniemany udział
dyrektorów Dzieła w decyzjach
samego Ruiz-Mateosa, także po
wywłaszczeniu. W ten sposób w
hiszpańskiej opinii publicznej
zrodziło się podejrzenie, że prałatura
była zaangażowana w wątpliwą, jeśli



nie nielegalną pomoc finansową na
dużą skalę.

Biuro informacyjne prałatury w
Hiszpanii oficjalnie zaprzeczyło obu
aspektom. Wyjaśnił, że władze Opus
Dei nie dawały Ruiz-Mateosowi
żadnych wskazówek ani rad, nie
interweniowały też w rzekome
kontrakty gospodarcze. Ponadto
przypomniał, że Ruiz-Mateos, jak
każdy inny członek prałatury, działał
na własną odpowiedzialność, z taką
samą swobodą jak każdy inny
obywatel, a zatem jego swobodne
decyzje biznesowe nie mogą być
przypisywane prałaturze.
Stwierdzenie to nie odnosiło się
jednak do faktu, że dla większości
ludzi trudno było odróżnić
nieistniejące finansowanie Opus Dei
przez Rumasa od osobistego
wsparcia, jakiego José María Ruiz-
Mateos udzielał różnym działaniom
edukacyjnym promowanym przez
członków Opus Dei.



W kolejnych latach sprawa
konfiskaty spółki Rumasa była
powracającym tematem w mediach
ze względu na skalę problemu i
pewne znamienne incydenty z
udziałem Ruiza-Mateosa, takie jak
jego przeprowadzka do Londynu i
Frankfurtu po konfiskacie czy
ucieczka w przebraniu z Audiencia
Nacional [Sąd Apelacyjny].

Opus Dei pojawiało się też częściej w
mediach z powodu ataków José Maríi
Ruiz-Mateosa na niektórych
członków Dzieła. W szczególności
wygłosił oświadczenia, w których
zdawał się wytykać Luisowi Vallsowi-
Tabernerowi, prezesowi Banco
Popular, i Rafaelowi Termesowi,
prezesowi Hiszpańskiego
Stowarzyszenia Banków, że większą
wagę przywiązują do swoich
obowiązków niż do pomocy w
rozwiązywaniu problemów
finansowych. Według Ruiza-Mateosa



pomoc ta była wymaganiem
sprawiedliwości[5].

Rozwój wydarzeń i silne napięcie,
jakie przeżywał José María Ruiz-
Mateos, doprowadziły go do
zachowań i wypowiedzi, które nie
odpowiadały duchowym
zobowiązaniom, jakie dobrowolnie
przyjął w Opus Dei. Wypowiedział
się krytycznie o Prałaturze i
niektórych jej dyrektorach, i nie
chciał nadal korzystać z opieki
duchowej Dzieła. Prosił natomiast o
wsparcie w dziedzinie prawno-
kryminalnej i biznesowej; w
przeciwnym razie groził
wywołaniem skandalu w opinii
publicznej. Ze względu na swoją
postawę i zgodnie ze Statutami
Prałatury, Ruiz-Mateos przestał być
członkiem Opus Dei w 1986 roku[6].
W tym czasie, być może poruszony
zamieszaniem, którego doświadczył -
później publicznie przeprosił - złożył
skargę przeciwko Juanowi Francisco



Montuenga i Alejandro Cantero,
członkom Komisji Regionalnej Opus
Dei w Hiszpanii. Skarga została
rozpatrzona zgodnie z procedurami
przewidzianymi przez hiszpański
wymiar sprawiedliwości w
Audiencia Nacional. W czerwcu 1989
r. sędzia tego sądu oddalił sprawę,
ponieważ uznał, że działania
członków prałatury oskarżonych
przez Ruiza-Mateosa były
przejrzyste. Chociaż sprawa została
umorzona, liczne doniesienia
prasowe z tamtych lat odcisnęły
negatywne piętno na hiszpańskiej
opinii publicznej na temat Opus
Dei[7].

WIELKA BRYTANIA. INTERWENCJA
KARDYNAŁA HUME

W styczniu 1981 roku The Times
opublikował obszerny artykuł
oskarżający Opus Dei o skrytość i
autorytaryzm. Tekst "The Times"
został oparty na materiałach



dostarczonych przez byłego członka
Dzieła, Johna Roche'a z Irlandii,
który starał się zapobiec erygowaniu
Opus Dei przez Stolicę Apostolską
jako prałatury personalnej[8]. Nie
wdając się w dalsze szczegóły,
sekretariat Opus Dei w Wielkiej
Brytanii odpowiedział ogólnym
oświadczeniem głoszącym
umiłowanie wolności, odrzucenie
tajemnicy i posłuszeństwa wobec
hierarchii, ponieważ "Opus Dei w
żaden sposób nie szuka miejsca
uprzywilejowanego w Kościele
katolickim"[9].

Roche wezwał kardynała Basila
Hume'a - arcybiskupa Westminsteru
i przewodniczącego Konferencji
Episkopatu Anglii i Walii - do
wydania oświadczenia w sprawie
Opus Dei. To, a także skargi matki, że
jej córka została potraktowana
niesprawiedliwie, skłoniły kardynała
Hume'a do zbadania sprawy i
skontaktowania się z Komisją



Regionalną Opus Dei w Wielkiej
Brytanii. Następnie, w grudniu 1981
r., wydał komunikat, w którym
nakreślił cztery zalecenia lub
wytyczne dla członków Opus Dei w
swojej diecezji: nikt poniżej
osiemnastego roku życia nie
powinien definitywnie wstępować do
Dzieła; młodzi ludzie, którzy chcą
ubiegać się o przyjęcie, powinni
wcześniej skonsultować się z
rodzicami; należy szanować wolność
każdej osoby w zakresie
wstępowania do Dzieła lub
opuszczania go oraz wyboru
kierownika duchowego; Opus Dei
powinno być wyraźnie
identyfikowane w działaniach, które
sponsoruje lub którymi zarządza.

Kardynał Hume, który wiedział o
poparciu Jana Pawła II dla Dzieła,
wyraźnie zaznaczył, że jego
zalecenia "nie powinny być
interpretowane jako krytyka
uczciwości członków Opus Dei", a



jedynie jako "odpowiedź na
zrozumiałe obawy i zachęta do
dobrej praktyki duszpasterskiej w
diecezji"[10]. Natychmiast sekretariat
Dzieła w tym kraju oświadczył, że "z
zadowoleniem przyjął to
memorandum i zalecenia kardynała,
które są zgodne z tym, co członkowie
Opus Dei zawsze starali się robić w
Wielkiej Brytanii i na całym
świecie"[11]. Opinia publiczna
zrozumiała te wytyczne jako w
pewien sposób cenzurujące Opus
Dei. Później, w 1988 r., kardynał
Hume był głównym celebransem
publicznej Mszy św. dziękczynnej z
okazji 70. rocznicy założenia Dzieła,
ale wydarzenie to przeszło
praktycznie bez echa w mediach.

NIEMCY. OPUS DEI IDZIE DO SĄDU

W ciągu pięćdziesięciu lat istnienia
Opus Dei nigdy nie pozwało autora
ani mediów o zniesławienie, ale ataki
w niemieckiej prasie i telewizji na



początku lat 80. skłoniły je do
przemyślenia tego podejścia.

Kontrowersje rozpoczęły się wraz z
publikacją książki Das Opus Dei. Eine
Innenansicht (Opus Dei widziane od
wewnątrz), napisanej przez Klausa
Steigledera, byłego członka Dzieła. W
tekście inni byli członkowie
stwierdzili, że Opus Dei jest
niebezpieczną sektą. Gdyby na tym
poprzestać, okoliczności nie miałyby
większego znaczenia, ale wpływowe
czasopismo Der Spiegel od 5
września 1983 r. publikowało długie
fragmenty książki w trzech kolejnych
artykułach[12]. Ponadto między
wrześniem 1983 a listopadem 1984
roku publiczna i lokalna stacja
radiowa i telewizyjna Westdeutscher
Rundfunk (WDR) wyemitowała
dwadzieścia pięć programów
telewizyjnych i radiowych, w których
powracano do idei sekty i tajnego
stowarzyszenia, z krytycznymi
wypowiedziami byłych członków,



piętnowaniem praktyk umartwiania
ciała oraz z oskarżeniami niektórych
rodziców, którzy byli oburzeni, że ich
dzieci zdecydowały się prosić o
przyjęcie do Opus Dei[13]. Idee te
odbiły się echem w kolejnych
publikacjach. Ponadto niektórzy
politycy opowiedzieli się za
przeprowadzeniem dochodzenia w
sprawie Opus Dei.

Najczęściej w publikacjach,
audycjach i wypowiedziach słuchano
tylko źródła krytycznego. Jak
zauważył Eberhard Straub,
specjalista ds. mediów i kultury z
Frankfurter Allgemeine Zeitung -
drugiej najbardziej poczytnej gazety
w Niemczech i najważniejszej wśród
intelektualistów - nie
przeprowadzono żadnych wywiadów
z członkami Opus Dei, którzy byli
zadowoleni ze swojego życia w Opus
Dei, ani z rodzicami, którzy
akceptowali przynależność swoich
dzieci do tej instytucji. Dla tego



dziennikarza "polemika jest
skierowana nie tyle przeciwko pracy
Opus Dei wśród młodzieży, o której
praktycznie nie pisano, ale
przeciwko podstawowym
przekonaniom chrześcijańskiego
stylu życia"[14].

Biuro informacyjne Opus Dei w
Niemczech rozmawiało z mediami i
wysłało wiadomości o projektach
instytucjonalnych Dzieła do około
czterdziestu tysięcy osób, mediów i
instytucji, w tym do wszystkich
niemieckich parafii, nauczycieli
religii, gazet, czasopism, stacji
radiowych i agencji prasowych. Kilku
biskupów, w tym przewodniczący
Konferencji Episkopatu, kardynał
Joseph Höffner, złożyło publiczne
oświadczenia popierające Opus Dei, a
niektóre z tych oświadczeń były
relacjonowane w prasie
katolickiej[15]. Protestowali też w
mediach liczni obywatele, którzy
osobiście znali działalność Dzieła[16].



Kardynał Höffner i inne władze
kościelne nakłaniały Opus Dei do
podjęcia kroków prawnych,
ponieważ istniały zarzuty, że Dzieło
prowadzi tajne interesy handlowe i
polityczne. Dyrektorzy Opus Dei w
Niemczech zwrócili się do sądów
cywilnych. W lipcu 1984 r. złożyli
pierwszy pozew, a następnie sześć
kolejnych: trzy przeciwko
wydawnictwom, trzy przeciwko
WDR i jeden przeciwko osobie
prywatnej. Sądy orzekły na korzyść
sześciu z nich[17]. Na przykład w
przypadku jednego z krytykowanych
numerariuszy sędzia uznał, że
audycja WDR naruszyła prawo do
prywatności. W sierpniu 1988 roku
zapadł ostatni wyrok, na mocy
którego WDR zostało zmuszone do
publicznego złożenia sprostowania -
co było niespotykane w mediach
Republiki Federalnej Niemiec -
ponieważ twierdziło, że Opus Dei
było zaangażowane w nielegalny
handel bronią[18].



Mimo że sądy orzekały na korzyść
Opus Dei, wizerunek publiczny i
rozwój Dzieła zostały poważnie
nadszarpnięte w Niemczech oraz w
krajach takich jak Austria i
Szwajcaria. Wielu księży Opus Dei
zostało zmuszonych do rezygnacji z
opieki nad działalnością formacyjną,
zwłaszcza nad młodzieżą szkół
średnich; w organizacjach
młodzieżowych świętego Rafała
odnotowano znaczny spadek
obecności nastolatków, ponieważ
wśród katolickich rodziców zasiano
nieufność. Według Ernsta Burkharta,
który był kapelanem szkolnym w
Wiedniu, "chłopcy, którzy przyszli po
kierownictwo duchowe, prawie
całkowicie opuścili szkołę. To, co
wcześniej było zaufaniem i
entuzjazmem, zamieniło się w
odrzucenie i pogardę"[19]. Niemniej
jednak "było też kilku rodziców,
którzy poruszeni klimatem
przesadnej krytyki zainteresowali się
Opus Dei i później publicznie



zeznawali w mediach o swoich
pozytywnych doświadczeniach"[20].

WŁOCHY. DOCHODZENIE
PARLAMENTARNE

We Włoszech to, co zaczęło się od
długiego artykułu opublikowanego w
1985 roku w czasopiśmie naukowym,
czytanym głównie przez część
specjalistów z dziedziny teologii i
prawa kanonicznego, stało się
książką, odbiło się szerokim echem w
mediach i zakończyło się
dochodzeniem parlamentarnym[21].
Autor, Giancarlo Rocca, twierdził, że
Opus Dei posiada tajny statut.
Wpływowe włoskie czasopismo
L'Espresso podniosło ten zarzut w
artykule, w którym twierdzono, że
opiera się ono na "tajnym kodeksie
regulującym życie Opus Dei". Ten
"bardzo tajny kodeks oprawiony na
czerwono", a według L'Espresso
ujawniony przez Rocca, był w
rzeczywistości kopią Konstytucji



[Constitutiones] z 1950 roku, które
trzy lata wcześniej, w 1982 roku,
zostały zastąpione Statutami
Prałatury personalnej. Ponadto
zarzucono Opus Dei, że kieruje
"karierami zawodowymi swoich
członków" w celu uzyskania
"stanowisk publicznych, w
szczególności stanowisk
przywódczych", tj. stanowisk w
rządzie i administracji publicznej[22].

Po artykule w L'Espresso ukazały się
artykuły w La Repubblica i innych
mediach z kolejnymi oskarżeniami.
Wielokrotnie czyniono aluzje i
próbowano powiązać Opus Dei z
Propaganda Due, lożą masońską,
która została rozwiązana przez
włoski parlament w 1982 roku po
wywołaniu wielu kontrowersji.

Sekretariat Opus Dei we Włoszech
publicznie zaprzeczył istnieniu
tajnego kodeksu i wyjaśnił, że Statuty
zatwierdzone przez Stolicę



Apostolską stwierdzają, iż
członkowie Dzieła nie mogą ukrywać
swojej przynależności do instytucji.
Wyjaśnił również, że kiedy
Konstytucje z 1950 roku mówiły o
munus publicum (urzędzie
publicznym), miały na myśli każdy
zawód lub pracę, a nie stanowisko w
rządzie czy urzędach[23].

Dwóch polityków z włoskiej Izby
Deputowanych złożyło oficjalną
interpelację do rządu o wszczęcie
dochodzenia w sprawie Opus Dei. W
szczególności twierdzili, że rzekome
utajnienie pracy jest sprzeczne z art.
18 Konstytucji. Jednocześnie
obawiano się, że Opus Dei to siła
katolickiej władzy przenikająca do
społeczeństwa w celu uzyskania
hegemonii politycznej i
ekonomicznej. Niektórzy sugerowali
nawet, że członkowie Opus Dei
pełniący funkcje publiczne powinni
zostać usunięci. Inni deputowani



natomiast wzywali do poszanowania
wolności religijnej i Kościoła[24].

W odpowiedzi na prośbę rządu
włoskiego o udzielenie informacji
Stolica Apostolska - zaangażowana w
sprawę, ponieważ zatwierdziła
Dzieło - stwierdziła, że Opus Dei nie
jest organizacją tajną i że kieruje się
publicznymi statutami, nie
posiadając ukrytego kodeksu. 24
listopada 1986 roku Oscar Luigi
Scalfaro, Minister Spraw
Wewnętrznych, udzielił w
parlamencie włoskim długiej
odpowiedzi na pytania skierowane
do władz wykonawczych i stwierdził:
"Opus Dei nie jest tajne ani de facto,
ani de iure; obowiązek
posłuszeństwa odnosi się wyłącznie
do spraw duchowych; nie ma
żadnych praw i obowiązków poza
tymi, które zostały ustanowione w
Codex iuris particularis, a te również
mają charakter duchowy"[25]. Po tej
formalnej i wyczerpującej



odpowiedzi, w której rząd wyjaśnił,
że Opus Dei jest w pełni zgodne z
włoskim prawem cywilnym,
dochodzenie zostało zamknięte, a
kontrowersje ucichły aż do
całkowitego zaniku.

[1] Por. Nota ogólna 106/87 (27-
III-1987), w AGP, seria E.1.3, 1145.

[2] Por. "El ministerio fiscal acusará a
Ruiz-Mateos de irregularidades
penales", El País, 13-IV-1983.

[3] Por. "El Gobierno expropia los
bancos y todas las empresas del
Grupo Rumasa", El País, 24-II-1983.
W głównych hiszpańskich gazetach z
tamtego okresu można znaleźć wiele
publikacji i cytatów na temat
wiadomości o Ruiz-Mateosie. W tym
miejscu podajemy tylko kilka
przykładów. Por. Aristóbulo DE
JUAN, De bancos, banqueros y
supervisores. 50 años desde la
trinchera, Deusto, Barcelona 2021.



[4] Por. "García-Pelayo afirma que hay
sentencia definitiva sobre Rumasa",
El País, 6 października 1984.

[5] Por. "Ruiz-Mateos declara que no
piensa rectificar lo que dijo sobre
algunos miembros del Opus Dei", El
País, 29-V-1986.

[6] Por. "El Opus Dei pide a Ruiz-
Mateos que rectifique sus
declaraciones", ABC, 29 maja 1986

[7] Na przykład w 1988 roku biuro
apostolstwa opinii publicznej Komisji
Regionalnej obliczyło, że z około
dwóch tysięcy negatywnych
wzmianek o Dziele w hiszpańskich
mediach w tym samym roku, ponad
pięćset dotyczyło sprawy Ruiz-
Mateos. Por. Service Commission in
Spain, 4-I-1-1989, w AGP, seria E 2.1.

[8] Clifford LONGLEY - Dan VAN DER
VAT, "New Mood in Rome Encourages
"Church within a Church"", w The
Times, 12 stycznia 1981, str. 9.



[9] Komunikat ogólny 104/81 (13
stycznia 1981), w AGP, seria E.1.3,
1138.

[10] https://www.icsahome.com/artic...
(ostatnia konsultacja, 25-VII-2020).

[11] Por. komunikat sekretariatu Opus
Dei w Wielkiej Brytanii, w: "Cardinal
Lays Down Ground Rules for Opus
Dei", Catholic Pictorial, 13-XII-1981.

[12] Por. cykl trzech artykułów "Jeden
Tag eine Abtötung". Opus Dei - die
heimliche Elite der Katholischen
Kirche?" Klausa Steigledera, w Der
Spiegel 36 (5IX-1983), 37 (12IX-1983),
38 (19IX-1983). I jeszcze jeden, "Opus
Dei - Stoßtrupp Gottes oder Heilige
Mafia?", bez podpisu, również w Der
Spiegel 37 (12 września 1983).

[13] Pierwsza audycja WDR odbyła się
10 września 1983 r. pod tytułem "Mit
heiliger Unverschämtheit". Po emisji
programu "Gott und die Welt: Opus
De - Irrenhaus Gottes?" 4 maja 1984

https://www.icsahome.com/articles/statmnt-by-cardinl-hume-guidelines-for-opus-dei-csj-2-2


r. dyrektorzy Opus Dei w Niemczech
rozważali wystąpienie na drogę
sądową, co uczynili w lipcu, jak
powiemy (wywiad elektroniczny
autorów z Hansem Thomasem, 4-
VIII-2020 r.). Thomas pracował w
latach 80. w biurze informacyjnym
Opus Dei w Niemczech).

[14] Eberhard Straub, "Opus Dei -
Irrenhaus Gottes", Frankfurter
Allgemeine Zeitung, 7-V-1984.
Tłumaczenie jest nasze. Taki tytuł (w
języku angielskim "Opus Dei - God's
madhouse") nosiła pierwsza audycja
telewizji WDR.

[15] Por. Katholische Nachrichten
Agentur, 25-VIII-1984, z
uzupełnieniem z 30-VIII-1984.

[16] Por. AGP, M.24, 3274.

[17] Por. Nota 14888/84, w AGP, M.24,
3274.



[18] Por. G 251/85, 2X-1985, w AGP, M.
24, 3274.

[19] Cytowane w Javier MEDINA BAYO,
Álvaro del Portillo, o. c., str. 576.

[20] Wywiad elektroniczny autorów z
Hansem Thomasem, 4-VIII-2020.

[21] Por. Giancarlo ROCCA, "L'Opus
Dei. Appunti e documenti per una
storia", w Claretianum XXV (1985)
5-227; Giancarlo ROCCA, L'Opus Dei.
Appunti e documenti per una storia,
op. cit.

[22] Sandro MAGISTER, "Santa Faccia
tosta", L'Espresso, 2-III-1986, s. 22 i
23. Od marca 1983 r. Opus Dei miało
nowy kodeks, Statuty Prałatury
personalnej. Jak widzieliśmy,
Konstytucje z 1950 roku nie zostały
opublikowane, ponieważ Escrivá de
Balaguer zdał sobie sprawę, wkrótce
po ich zatwierdzeniu, że nie służą
one ochronie świeckiego ducha Opus
Dei i dlatego nie chciał upubliczniać



prawodawstwa, które było
nieodpowiednie dla Dzieła.

[23] Por. Komunikat sekretariatu Opus
Dei we Włoszech, 24-II-1986, w AGP,
seria E.4.4, 1401.

[24] Por. Marco TOSATTI, "Opus Dei
troppo segreta. Richiesta una
indagine", La Stampa, 2-III-1986.

[25] Słowa Oscara Luigiego Scalfaro w
Atti Parlamentari. Camera dei
Deputati, IX Legislatura, 24-XI-1986,
s. 49461. Scalfaro był prezydentem
Republiki Włoskiej w latach
1992-1999.

pdf | dokument generowany
automatycznie z https://opusdei.org/pl-

pl/article/historia-opus-dei-w-opinii-
publicznej/ (08-08-2025)

https://opusdei.org/pl-pl/article/historia-opus-dei-w-opinii-publicznej/
https://opusdei.org/pl-pl/article/historia-opus-dei-w-opinii-publicznej/
https://opusdei.org/pl-pl/article/historia-opus-dei-w-opinii-publicznej/

	Historia Opus Dei: W opinii publicznej

