
opusdei.org

7 głównych
nieścisłości w
artykule Onetu na
temat Opus Dei

03-04-2026

1. Bezkrytyczne przyjęcie treści
książki i brak weryfikacji też w niej
zawartych

2. Pomówienia wobec św. Jana Pawła
II i nieścisłości w informowaniu o
działaniach Ojca Świętego



3. Brak wiedzy o zasadach i prawie
działającym w Opus Dei, sugestie
ukrywania dokumentów

4. Nieprawdziwe treści o działaniach
wobec 10 czy 11-letnich dzieci

5. Fałszywy i obraźliwy zarzut o
„handlu ludźmi” i braku reakcji na
nadużycia

6. Fałszywe informacje o
domniemanych zasobach
finansowych Opus Dei

7. Źródłem wiedzy o Opus Dei dla
autora, jak i przeprowadzającej
wywiad miał być „Kod Leonarda da
Vinci”

1. Bezkrytyczne przyjęcie treści
książki i brak weryfikacji też w niej
zawartych

Autor książki „Opus” w wielu
fragmentach powołuje się na
informacje nieprawdziwe,



niepotwierdzone nawet w źródłach,
do których odsyła. Mimo to w trakcie
wywiadu redaktor Magdalena
Rigamonti nie pyta o te nieścisłości,
manipulacje i nieprawdy zawarte
zarówno w książce, jak i
przedstawiane przez Garetha Gore’a
w trakcie wywiadu.

Opus Dei przegotowało szczegółowe
odniesienie do książki zebrane na
ponad 100 stronach. Wyjaśnienia w
języku polskim zostały przygotowane
przez Biuro Informacyjne Opus Dei
w Polsce i jest dostępne tutaj od dnia
premiery książki w naszym kraju.
Całość wyjaśnień do wydania
amerykańskiego można przeczytać w
języku polskimTUTAJ. W
najbliższych dniach zostanie
opublikowane odniesienie do książki
wydanej po polsku.

Krytyczne podejście do
przedstawianych w formie sensacji
treści jest podstawą realizacji

https://www.opusdeiwpolsce.pl/weryfikacja-informacji-zawartych-w-ksiazce-opus-autorstwa-garetha-gorea/


społecznej odpowiedzialności
mediów. Niestety mimo
przedstawienia faktów, wyjaśnienia
manipulacji oraz nieścisłości w
omawianej publikacji przez Biuro
Informacyjne Opus Dei, w trakcie
rozmowy nie zweryfikowano tych
argumentów.

Sama publikacja przygotowana przez
Garetha Gore’a powstała przy użyciu
podstępu, rzekomego tworzenia
publikacji biografii jednego z
członków Opus Dei, zmarłego
prezesa hiszpańskiego banku Luisa
Vallsa Tabernera. Gdy pojawiły się
materiały promocyjne książki stało
się jasno, że wykorzystano otwartość
informacyjną Opus Dei do
stworzenia publikacji sensacyjnej,
manipulacyjnej i w wielu miejscach
nieprawdziwej.

2. Pomówienia wobec św. Jana Pawła
II i nieścisłości w informowaniu o
działaniach Ojca Świętego



W trakcie wywiadu autor książki
pomówił Ojca Świętego Jana Pawła II,
że „promował różne podejrzane
grupy i przymykał oko na poważne
naruszenia”. To kolejne
nieprawdziwe zarzuty wobec
Papieża Polaka, z wykorzystaniem
tego samego schematu, którym już
wielokrotnie uderzano w św. Jana
Pawła II. W ostatnich tygodniach
jedne z takich pomówień zostały
przedstawione jako bezpodstawne,
mimo że na ten temat powstały
książki i filmy ogólnopolskich
mediów. Mowa tu o zarzutach wobec
Karola Wojtyły z czasów, gdy był
Metropolitą Krakowskim i miał
rzekomo nie reagować na zarzuty
wobec księży diecezji. Po analizie
archiwów zarzut ten został
całkowicie odrzucony.

Mimo to prowadząca wywiad
dziennikarka sugeruje nawet
potrzebę rozważenia „świętości Jana
Pawła II”, nie mając do tego



jakichkolwiek podstaw poza
pomówieniami podobnymi do tych,
które zostały właśnie obalone po
analizie archiwów w Krakowie.

Kłamstwem są także sugestie, że
decyzje za Ojca Świętego Jana Pawła
II miał rzekomo podejmować jego
rzecznik Joaquin Navarro-Valls,
członek Opus Dei. Są to
nieprawdziwe i kompletnie
wymyślone treści, niemające
potwierdzenia w żadnych źródłach.

W książce pojawia się sugestia, że
status Opus Dei został ustalony
poprzez Jana Pawła II w sposób
ekstraordynaryjny, na szpitalnym
łóżku po zamachu na Jego życie 13
maja 1981 roku. W rzeczywistości
instytucja prałatury personalnej
została ustalona podczas Soboru
Watykańskiego II, kilkanaście lat
przed pontyfikatem Karola Wojtyły.
Konstytucja Ut Sit włączająca Opus
Dei jako prałaturę personalną została



wydana 28 listopada 1982 roku,
ponad 16 miesięcy po opuszczeniu
przez Jana Pawła II Polikliniki
Gemelli, gdzie był hospitalizowany
po zamachu.

3. Brak wiedzy o zasadach i prawie
działającym w Opus Dei, sugestie
ukrywania dokumentów

Autor stwierdza m.in., że członkowie
Opus Dei składają śluby, co jest
absolutną nieprawdą, bo od 1982 w
Opus Dei nie ma ślubów. Podobnie
nieprawdziwe są informacje o
niezależności członków Dzieła od
biskupa. Stając się członkiem Opus
Dei nikt nie jest wyłączany ze swojej
diecezji czy władzy biskupa.

Nieprawdziwa jest seria informacji o
procesie beatyfikacyjnym i
kanonizacyjnym Założyciela św.
Josemarii Escrivy. Sugestie
zakładające przekupstwo i korupcję
w procesie kanonicznym to zwykłe
kłamstwa, obraźliwe przede



wszystkim wobec Kościoła, ale także
wobec Opus Dei.

W książce pojawia się wielokrotnie
sugestia ukrywania struktury i
dokumentów. Statuty Opus Dei i
główne dokumenty dostępne są
powszechnie dostępne na stronach
internetowych. Podobnie jest z
informacjami osobowymi i
finansowymi, które można znaleźć w
biuletynie Romana.org.

4. Nieprawdziwe treści o działaniach
wobec 10 czy 11-letnich dzieci

Fałszywy i obraźliwy zarzut o
„handlu ludźmi” i braku reakcji na
nadużycia

Jakikolwiek związek z Prałaturą
Opus Dei wierny może mieć
wyłącznie po osiągnięciu
pełnoletniości. Nie są prowadzone
żadne działania „rekrutowania
dzieci” w wieku 10 czy 11 lat co
sugeruje autor. Nieprawdą jest także



pomówienie o „odcinanie od
rodziny”. Większość członków Opus
Dei żyje właśnie w swoich rodzinach,
a członkowie żyjący w celibacie
utrzymują klasyczne relacje ze
swoimi rodzinami.

Członkowie Opus Dei prowadzą
wiele dzieł i projektów misyjnych,
które są wspierane duszpastersko
przez księży związanych z Dziełem.
Całkowitą nieprawdą i nadużyciem
są treści o „rekrutacji dzieci do Opus
Dei”.

5. Fałszywy i obraźliwy zarzut o
„handlu ludźmi” i braku reakcji na
nadużycia

Przedstawianie sytuacji części
członków Opus Dei, tzw. numerarii
pomocniczych jako handlu ludźmi
jest kłamstwem i obraża zarówno te
kobiety, jak i całe Opus Dei. Szerokie
wyjaśnienia sytuacji i roli numerarii
pomocniczych można znaleźć w
liście podpisanym przez ponad 100



numerarii pomocniczych z całego
świata. Treść listu i nazwiska
sygnatariuszek można znaleźć 
TUTAJ.

Podobnie nieprawdziwe są zarzuty o
braku reakcji na sygnały o
pojawiających się
nieprawidłowościach. W żadnym
momencie nie oddaje on głosu
nikomu z Opus Dei, nie wspomina
też o komunikatach w tej sprawie
wydawanych przez Prałaturę w
Argentynie od 2021 r. - 18 maja i 13
listopada (strona internetowa Opus
Dei w Argentynie, dział Biuro
Prasowe), które wyjaśniają te
wydarzenia. Książka zasadniczo
odrzuca działania podjęte przez
Opus Dei, które 23 czerwca 2022 r.
powołało komisję ds. wysłuchania.
Mimo że wobec Prałatury Opus Dei
nie było żadnych nakazów
sądowych, ani powiadomień o
skargach dla władz kościelnych, ani
owocnych kanałów dialogu przez

https://www.infoycontexto.com/en/_files/ugd/4b3229_8c81f33554c94540a2a0d7579f0717e4.pdf


rzecznika tych kobiet, Prałatura
przejęła inicjatywę zgromadzenia
wszystkich możliwych aspektów
faktów i zachowań wspomnianych w
publicznych oskarżeniach.

W książce Gore wspomina o
podobnej sytuacji jak w Argentynie,
która miała mieć miejsce we Francji.
Powołując się na źródło z gazety,
stwierdza, że „w tym samym czasie
Opus Dei uwikłane było w batalię
prawną z sześcioma numerariami
pomocniczymi w Hiszpanii, które
wysunęły podobne zarzuty:
twierdziły, że nie opłacano ich
składek na ubezpieczenie społeczne,
zmuszano je do pracy bez umów i nie
miały wpływu na to, gdzie pracują i
co robią”. W raporcie, do którego
odnosi się Gore, kobiety nie są
zidentyfikowane, ale na podstawie
podanych danych można
wnioskować, że chodzi o trzy
roszczenia finansowe wobec
Prałatury. Żadne z nich nie było



skargą do sądu. Żadna ze spraw nie
dotyczyła też numerarii
pomocniczych.

Przedstawianie przez Gore’a w
wywiadzie sensacyjnych twierdzeń o
„handlu ludźmi” jest nie tylko
nadużyciem, ale wydaje się
mechanizmem wzmacniającym
promocje książki poprzez sensacyjne
i nieprawdziwe treści.

6. Fałszywe informacje o
domniemanych zasobach
finansowych Opus Dei

Gore wskazuje w wywiadzie liczby z
kosmosu sugerując, że tylko w
Stanach Zjednoczonych organizacje
związane z Opus Dei „miały środki w
wysokości 100 miliardów dolarów”.
Są to liczby wyssane z palca,
wielokrotnie przeszacowane i
kompletnie nie odnoszące się do
faktów.



Informacje na temat finansów Opus
Dei są publikowane, a w Stanach
Zjednoczonych funkcjonują specjalne
rejestry, które podają informacje na
temat środków organizacji. Szerokie
wyjaśnienia tej kwestii można
znaleźć w analizie krytycznej do
książki opublikowanej na stronie
Opusdeiwpolsce.pl.

7. Źródłem wiedzy o Opus Dei dla
autora, jak i przeprowadzającej
wywiad miał być „Kod Leonarda da
Vinci”

Zarówno autor książki, jak i
dziennikarka odwołują się do
fikcyjnej powieści jako źródła
wiarygodnych informacji o Opus Dei.
Poprzez to pojawia się fałszywa
sugestia, że wszyscy członkowie
Opus Dei umartwiają się poprzez
samookaleczenia i używanie chłosty.
W wywiadzie pojawiają się
nieprawdziwe informacje o „tajnym
szpitalu psychiatrycznym dla Opus



Dei” w Hiszpanii i jakimś
tajemniczym mechanizmie
psychologicznym wiążącym
członków. Ani słowem nie wspomina
się o tym, że każdy członek Opus Dei
w każdej chwili może zrezygnować.

Autor książki powołuje się na inne
niesprawdzone źródła. Jednym z są
rewelacje autorstwa Roberta
Hutchinsona, człowieka który w
jednej ze swoich książek twierdził, że
odkrył ślady legendarnego Yeti –
potwora śnieżnego.

To odniesienie do głównych
nieprawd, manipulacji i uproszczeń
zawartych w rozmowie redaktor
Magdalena Rigamonti z Garethem
Gorem w Onet.pl.

Szerokie wyjaśnienie odnoszące się
do całej książki „Opus” dostępne są
pod tym linkiem:

https://www.opusdeiwpolsce.pl/
weryfikacja-informacji-zawartych-w-

https://www.opusdeiwpolsce.pl/weryfikacja-informacji-zawartych-w-ksiazce-opus-autorstwa-garetha-gorea/
https://www.opusdeiwpolsce.pl/weryfikacja-informacji-zawartych-w-ksiazce-opus-autorstwa-garetha-gorea/


ksiazce-opus-autorstwa-garetha-
gorea/

Artykuł pt. ” Handlowali ludźmi,
prali pieniądze, krzywdzili 11-latki.
Nadużycia Opus Dei wyszły na jaw”
ukazał się w Onet.pl – tekst oraz w
formie podcastu, rozmowa z
Garethem Gorem.

pdf | dokument generowany
automatycznie z https://opusdei.org/pl-

pl/article/7-glownych-niescislosci-w-
artykule-onetu-na-temat-opus-dei/

(03-04-2026)

https://www.opusdeiwpolsce.pl/weryfikacja-informacji-zawartych-w-ksiazce-opus-autorstwa-garetha-gorea/
https://www.opusdeiwpolsce.pl/weryfikacja-informacji-zawartych-w-ksiazce-opus-autorstwa-garetha-gorea/
https://opusdei.org/pl-pl/article/7-glownych-niescislosci-w-artykule-onetu-na-temat-opus-dei/
https://opusdei.org/pl-pl/article/7-glownych-niescislosci-w-artykule-onetu-na-temat-opus-dei/
https://opusdei.org/pl-pl/article/7-glownych-niescislosci-w-artykule-onetu-na-temat-opus-dei/

	7 głównych nieścisłości w artykule Onetu na temat Opus Dei

