opusdei.org

About a DW TV
documentary on
Opus Dei

The German television station
DW (Deutsche Welle) has
broadcast a documentary
which is misleading and which
includes false and
unsubstantiated allegations
against Opus Dei.

27/08/2022

The German television station DW
(Deutsche Welle) has broadcast a
documentary entitled “Faith, power,



manipulation - The secrets of the
Opus Dei sect”. The title of the
documentary gives an indication of
its intention. It presents Opus Dei as
a controversial and secretive
organisation. To this end, it gathers
opinions from people who left Opus
Dei in pain and maintain a negative
view, as well as from experts who are
critical of the institution. As a
counterpoint, the regional vicar of
Germany is interviewed. Some
people were invited to speak, but
declined the invitation in view of the
programme’s approach.

The documentary includes a number
of erroneous and unsubstantiated
statements, for example:

- The rise of Opus Dei begins in
Navarre (A minimum of historical
research disproves this).

- During the Spanish civil war Opus
Dei and the government of the region
of Navarre supported General



Franco. At the end of the war, Franco
thanks them after his victory. (Opus
Dei at the end of the civil war
consisted of 12 men, plus the founder
and 2 women, all very young. The
assertion is unsustainable).

- The governor of the Bank of Spain,
linked to Opus Dei, at the beginning
of the 60’s (he is quoted as the
director of the Bank) made loans to
companies in which Opus Dei had a
stake, and even today there are still
close ties between the Spanish State
and Opus Dei. (Opus Dei did not
participate nor was it a shareholder
in any commercial company then or
now, and the close ties cited are
implausible to any moderately
informed person).

- They reproduce a report from a
Spanish digital media in which it is
stated that “One third of the judiciary
belongs to Opus Dei”. (They take such
a false exaggeration for granted. In



any case, the members of Opus Dei act
freely in their work, for which they
are personally responsible and do not
receive any indication from the
directors of Opus Dei, therefore this
number, whatever it may be, would
not be of interest.)

- They tell a story that happened in
Murcia in great detail, in which some
people of Opus Dei are accused of
hastening the death of a person. It is
a case that the Court investigated and
dismissed.

They use as a source of information
testimonies from people who left
Opus Dei disappointed. Their point of
view, although worthy of respect,
cannot be extrapolated to so many
other people who also chose to leave
Opus Dei and maintain a relationship
of affection towards the Prelature.
The implication is that all those who
leave the Work have a negative view
of Opus Dei, which is not true.



People outside Opus Dei, journalists
and some priests also take part. Their
opinions share the overall prejudice
of the programme, which is
summarised in the title.

The intervention of Chistoph
Bockamp, regional vicar of Opus Dei
in Germany, expresses clearly what
Opus Dei is and does.

The approach of the documentary is
not rigorous: it casts doubt on the
reality of Opus Dei and its
exclusively spiritual purpose with
many unfounded and false
assertions. The conclusion leaves
open the question of whether Opus
Dei is what it claims to be or whether
there are hidden interests linked to
economic and political power behind
it. It is an old and misleading
insinuation, so often denied in
words, in writing and in deeds, but
which is now being uncritically
repeated.



pdf | document generated
automatically from https://opusdei.org/

en-uk/article/about-a-dw-tv-
documentary-on-opus-dei/ (02/08/2025)


https://opusdei.org/en-uk/article/about-a-dw-tv-documentary-on-opus-dei/
https://opusdei.org/en-uk/article/about-a-dw-tv-documentary-on-opus-dei/
https://opusdei.org/en-uk/article/about-a-dw-tv-documentary-on-opus-dei/

	About a DW TV documentary on Opus Dei

