Umberto Farri, et eksempel på et liv i kristen enkelhet

Umberto Farri, som var en av de tre første italienere som ble medlem i Opus Dei, døde 12. oktober. I begravelsen, som fant sted i Roma, fremhevet biskop Echevarría hans ”kristne enkelhet”.

Johannes Paul II og Umberto Farri, en av de første Opus Dei-medlemmene i Italia.

Umberto Farri ble kjent med Opus Deis grunnlegger i Roma i 1948. Da han fylte 20 år, ba han om å bli medlem i Opus Dei. Hans absolutte tillit til Gud, hans gode humør og optimistiske karakter har vært en stor støtte for mange mennesker i Italia og i hele verden.

Biskop Javier Echevarría takket Gud for årene han hadde fått tilbringe sammen med Umberto Farri: ”Jeg har hatt fordelen av å leve flere år i Umbertos nærhet. Jeg satte alltid pris på hans enkelhet og spontanitet, hans kristne kamp, hans ønske om å forbedre seg... Hans eksempel oppmuntret oss alle til å ta livet på alvor og møte Gud med glede i hverdagslivet.”

Umberto Farri var bestyrer for det første apostoliske initiativet som Opus Dei utførte i Italia – det internasjonale universitetshjemmet (RUI) med sete i Roma. Dessuten var han i 30 år medlem av Opus Deis Generalråd og hadde der anledning til å arbeide sammen med den hellige Josemaría og hans etterfølger.

Dessuten grunnla han og ledet i 40 år ”Il Istituto per la Cooperazione Universitaria” (ICU), som er en NGO som arbeider med forskjellige hjelpetiltak i verden, for tiden i land som Kina, Kenya, Libanon og Colombia.

Biskop Echevarría fremhevet også Umberto Farris kristne ønske om å forbedre verden: ”I en verden som ønsker å flykte fra Gud er den kristne kalt til med vedvarende optimisme (uten derved å anse seg bedre enn de andre) å bekrefte at livet har en transcendental verdi og at det finnes en mulighet til å leve i samsvar med Guds ønske, han som er Historiens herre. Umberto dyrket denne ekte kristne enkelhet som han hadde lært av den hellige Josemaría.”

”Slutten på livet for dem som har levd i samsvar med Guds ånd er i virkeligheten bare begynnelsen på det.”

Slutten på livet for dem som har levd i samsvar med Guds ånd er i virkeligheten bare begynnelsen på det,” fortsatte prelaten. ”Umberto var en av de første italienerne som ble kjent med Opus Dei og den hellige Josemaría lærte ham å innse at vi alle er Guds barn. For Verkets grunnlegger er denne virkeligheten grunnen til det åndelige livet – noe som han forsto ved at Den hellige ånd opplyste hans sinn. Jeg husker en hendelse som Umberto ofte snakket om og som altså hadde berørt ham sterkt. En gang befant den hellige Josemaría seg i en samtale med noen studenter. Plutselig sa han: Vet dere hvorfor jeg elsker dere så høyt? Jo, fordi jeg ser at det er Kristi blod som bruser i dere.”

Herren hadde et effektivt apostolisk verktøy i Umberto. Effektivt, men også ydmykt. Han hadde en ydmykhet som ble omsatt i gode gjerninger til tjeneste for andre. Han var meget intelligent og hadde personlig utstråling. Det gjorde ham ingenting å innta bakerste benk ”som en tjener” (Lk 22, 26), ikke engang da hans fysiske krefter var sterke. Han sluttet aldri med å elske og tjene sin neste.”